Els ajuntaments de Calonge i Sant Antoni, d’una banda, i Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, de l’altra, han presentat aquest dijous l’acord per promoure una iniciativa per millorar el camí de ronda a nivell de conjunt.
El tram de camí de ronda que va des de Torre Valentina, a Calonge i Sant Antoni, fins a Platja d’Aro necessita millorar la seva accessibilitat, seguretat i comoditat per a l’usuari, tenint en compte al mateix temps l’entorn natural, d’alt valor paisatgístic, patrimonial i ambiental. És per això que s’ha realitzat un primer estudi d’aquest tram i s’han identificat localitzacions exactes on es pot actuar.
La presentació d’aquest punt de partida ha tingut lloc aquest dijous al matí a la seu de la Fundació Gamón-Medina, a Calonge i Sant Antoni, i ha comptat amb Jordi Soler, alcalde de Calonge i Sant Antoni, Maurici Jiménez, alcalde de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, i Jordi Marcè, arquitecte responsable de l’estudi.
El tram de camí de ronda que connecta els dos municipis és un recorregut de 3,47 quilòmetres –1,23 km al terme municipal de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró i 2,24 km al de Calonge i Sant Antoni– que uneix la Platja Gran de Platja d’Aro, des de la roca del Cavall Bernat, passant per la Cala Rovira i tot el seguit de cales i puntes rocoses fins arribar a les platges de Calonge i Sant Antoni: primer les de Ses Torretes i Can Cristus i, finalment, Treumal, Roques Planes i Torre Valentina. En realitat, però, es tracta d’un camí fragmentat en molts trams inconnexos: trams de passeig amb caràcter més urbà i una relativa accessibilitat i senders gairebé intransitables, diversament condicionats i senyalitzats, la majoria sense continuïtat entre si. Alguns trams suposen també un risc per als usuaris, ja sigui per la manca d’elements de protecció o pel mal estat de conservació.
Tot i això, avui dia aquests senders són tant o més atractius per al públic que mai i això ha anat augmentant la seva fragilitat ambiental i posant en perill la preservació del paisatge. El camí de ronda necessita doncs millorar la seva accessibilitat i seguretat i comoditat per l’usuari, sense deixar de tenir en compte al mateix temps l’entorn natural.
En aquest sentit, els dos ajuntaments s’han posat d’acord per promoure una iniciativa per millorar aquest camí de ronda a nivell de conjunt, amb un pla d’actuacions coherent, basat en els problemes i les oportunitats reals que s’han identificat. S’ha realitzat un primer estudi i s’han identificat punts del camí on l’estudi d’arquitectes de Jordi Marcè proposa actuar amb petites intervencions de “microcirurgia urbanística” per millorar-ne l’accessibilitat, la seguretat i la connectivitat o continuïtat del camí, així com la integració paisatgística.
La col·laboració públic-privada serà clau
Un altre aspecte singular de la iniciativa és el fet de proposar col·laboracions públic-privades per realitzar aquestes actuacions, amb la implicació dels establiment turístics ubicats a primera línia, així com també, de ser possible, els particulars, en la millora del camí de ronda que passa per davant seu. D’aquesta manera es podrà assegurar una millora global: un millor encaixament dels espais privats i la seva relació amb les platges, cales i el camí de ronda, i més qualitat pels espais públics i camins a disposició dels habitants i visitants de la costa.
Els dos ajuntaments s’emplacen a preparar el marc administratiu legal per fer possibles aquestes col·laboracions, a coordinar els projectes i les obres, i també a assegurar la comunicació amb totes les institucions rellevants i les entitats locals de protecció de la costa, del paisatge i el patrimoni de la Costa Brava.
A l’acte de presentació, Jordi Soler, alcalde de Calonge i Sant Antoni, ha declarat que “tot i que el domini del camí de ronda no es correspon als ajuntament, som conscients que cal fer tots els esforços al nostre abast per mantenir aquest patrimoni ben conservat. Comptem amb l’aprovació tant de l’Estat com de la Generalitat i els demanarem el màxim d’ajuda possible”. Per la seva banda, Maurici Jiménez, batlle de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró ha assegurat que “tenim la voluntat política compartida d’un pla director que ens ajudarà a tenir una visió conjunta a l’hora d’actuar. Per posar alguns exemples, si ens cal un tipus de barana, de ferm o d’ample de camí, necessitem treballar amb un marc comú”. L’arquitecte encarregat de l’estudi preliminar, Jordi Marcè, ha dit que “la primera anàlisi ja identifica els diferents trams segons la urgència amb la que s’ha de treballar. Algunes actuacions senzilles es podrien dur a terme ben aviat. Altres, a mig o llarg termini”.