Aquests darrers dies han finalitzat els treballs de reforma i millora tecnològica de part de la xarxa elèctrica de mitjana tensió de la Bisbal d’Empordà amb l’objectiu d’incrementar la qualitat i la continuïtat del servei elèctric a 6.677 persones usuàries de la ciutat.
Les obres, dutes a terme per Endesa, han servit per modernitzar les infraestructures i deixar-les preparades per poder absorbir més càrrega i, així, impulsar l’electrificació de la demanda, aspecte clau per accelerar el procés de descarbonització i facilitar la transició energètica. Els treballs suposen una inversió superior als 114.000 euros, aportats íntegrament per l’empresa.
Així, per una banda, s’ha estès una nova escomesa elèctrica subterrània de 25 kV -de 414 metres de longitud- pels carrers del Canigó, la carretera del Castell d’Empordà i un petit tram del carrer de la Generalitat de Catalunya, per tal d’enllaçar dos centres de transformació diferents, tot creant el que tècnicament s’anomena una anella elèctrica. L’actuació, doncs, possibilita que, en cas d’incidència es pugui donar servei als clients de la zona per vies alternatives. Això repercuteix no només en una reducció del temps de reposició del subministrament, sinó en el fet que, en casos de treballs programats o manteniment de la xarxa, no serà necessari cap interrupció del servei. Aquesta nova traça ha permès desballestar l’antiga línia aèria (uns 200 metres) que discorria pel mateix indret, tot eliminant tant els suports de la via pública com el cablejat, que ja havia acabat la seva vida útil i convenia renovar-lo.
A més, s’ha aprofitat l’avinentesa per a reformar el centre de transformació que hi ha al carrer del Canigó (gairebé cantonada amb el carrer de la Penya Bisbalenca), al qual s’ha instal·lat una nova cabina d’última tecnologia, amb cel·les encapsulades en un gas de característiques especialment aïllants, que redueix la necessitat de manteniment, ja que s’autoregenera, a diferència de l’oli, que pateix una descomposició gradual. L’aparellatge, completament estanc, té una major capacitat d’extinció en cas que es produís algun incident i és més segur per al personal tècnic que hi hagi de treballar. D’altra banda, aquesta operativa s’ha pràcticament replicat a un altre punt de la Bisbal, en concret als carrers de Coll i Vehí, Cardenal Vidal i Jaume II, on s’ha traçat una nova línia soterrada de gairebé 600 metres de longitud que substitueix l’antiga, en aquest cas també subterrània, aèria de 270, i que igualment havia acabat la seva vida útil.
En tots dos casos, les noves escomeses tenen una secció més gran, la qual cosa facilita poder portar més energia, de manera que no només es dona resposta a les necessitats de la ciutadania i del teixit comercial i de serveis sinó que es podran atendre nous subministraments que hi pugui haver en un futur, reforçar l’economia local i resistir puntes de consum, sobretot a l’estiu o a l’hivern, més enllà d’assegurar un subministrament més fiable. Amb aquest tipus d’intervencions a la ciutat, l’elèctrica treballa amb un triple objectiu: absorbir puntes de demanda concretes, el consum de nous clients que ho demanin i reforçar l’increment de demanda que pugui produir-se en el futur a conseqüència de l’electrificació de l’economia, o cosa que és el mateix, l’augment de l’ús de l’electricitat produïda a partir d’energies renovables amb la finalitat de reduir l’ús de tecnologies que emeten CO2, la solució més eficient i rendible per aconseguir la neutralitat de carboni que vol aconseguir la Unió Europea.