Castell-Platja d’Aro.- El passat 3 de juny la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat va aprovar tècnicament el projecte constructiu de la Marina del Port d’Aro Fase 2, al terme de Castell-Platja d’Aro.
Aquest projecte va iniciar la seva tramitació l’any 2017 i comporta la creació d’una marina on actualment hi ha la major pineda en zona urbana del litoral gironí, que discorre paral·lela als darrers 500 metres de la desembocadura del Ridaura. Es pretén transformar tot el sector en una infraestructura portuària navegable, gairebé duplicant la superfície de la marina actual i incrementant l’oferta d’amarratges en un 33% (de 822 a 1094). La nova marina va associada també a un pla parcial urbanístic, pendent de desenvolupament, per a 400 apartaments.
El Grup de Natura Sterna, SOS Costa Brava i Naturalistes de Girona no entenen com en plena crisi de la Covid-19 i amb el debat obert sobre la necessitat d’un model de desenvolupament turístic menys intensiu i massiu, es continuen autoritzant projectes d’aquestes característiques. La pineda del Port d’Aro abasta unes 13 Ha i podria esdevenir un espai d’amortiment d’avingudes i temporals, tot evitant danys a les zones densament edificades de la riba nord.
Seguint les recomanacions de la UE i els preceptes de Gestió Integrada de Sistemes Costaners que incorpora la Llei de Protecció i Ordenació del Litoral, cal prioritzar les solucions basades en la natura en la mitigació i adaptació del canvi climàtic. La pineda del Port d’Aro és un exemple paradigmàtic d’un lloc on encara és factible aplicar aquesta nova visió. El projecte pot suposar, a més, un augment de la salinització de l’aqüífer del Ridaura, atemptant contra un entorn natural primer ordre que inclou la presència permanent de llúdriga al tram final del riu, entre d’altres espècies de flora i fauna protegides.
Les entitats ecologistes també expressen el seu malestar davant el fet que encara no s’ha posat a exposició pública la documentació del projecte i l’Estudi d’Impacte Ambiental, i siguin sotmeses a la pressió d’uns terminis que no està clar fins quan es prolongaran, en plena fase de vacances i inactivitat també pels activistes i tècnics del moviment ambiental.
Per tot això, el Grup de Natura Sterna, la Federació SOS Costa Brava i l’Associació Naturalistes de Girona han acordat presentar al·legacions en contra del projecte i engegar accions de mobilització. La campanya s’iniciarà el proper dissabte 7 d’agost a les 10.30 hores amb una concentració en forma de cadena humana estàtica al llarg del camí de terra que hi ha al llarg de la riba sud del Ridaura (punt de trobada: https://goo.gl/maps/XM7dGZKPYohVzbZq8). L’activitat es desenvoluparà sense contacte entre participants i amb l’ús de mascareta, i totes aquelles persones interessades en participar-hi s’han d’inscriure prèviament al web https://www.soscostabrava.cat/portaro/.
El Club Nàutic Port d’Aro es desvincula del projecte d’ampliació
Davant les notícies publicades en els últims dies sobre l’ampliació de la marina del Port d’Aro i de la protesta prevista per al pròxim dia 7 d’agost per part de diverses entitats ecologistes, el Club Nàutic Port d’Aro ha emès un comunicat en el que “assenyala que aquest projecte constructiu és aliè al nostre Club i que es tracta d’una iniciativa privada externa a nosaltres. L’actual junta directiva del Club Nàutic Port d’Aro, sota la qual s’han portat a terme les obres de reforma del Port, ha actuat sempre segons les normes establertes i ha vetllat per garantir la sostenibilitat, l’eficiència i la màxima integració del nou Port amb el seu entorn.
De fet, des del nostre Club, com a entitat formada per persones que estimem el mar i el nostre municipi, impulsem cada any múltiples iniciatives per fomentar el respecte pel medi marí i l’actuació responsable dels navegants. Entre altres accions, recentment, hem signat, precisament, un acord de col·laboració amb el grup ecologista Sterna per protegir la posidònia i dur a terme accions de conscienciació conjunta.
Així mateix, sempre ens hem mostrat oberts a rebre les propostes de les entitats ecologistes per continuar millorant dia a dia i ser el màxim de respectuosos amb Platja d’Aro i amb la nostra costa.
Per tant, reiterem que el Club Nàutic Port d’Aro no lidera en cap cas aquest projecte constructiu d’ampliació i que aquesta concessió no està vinculada amb la nostra entitat”.
Deixa un comentari