El divendres passat, 29 de desembre, la sala de plens de l’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà va acollir la celebració d’inici del Projecte Rossinyol del curs 2024-2025.
L’acte de divendres passat, que marca el tret de sortida del curs, va comptar amb la presència de l’alcalde Òscar Aparicio; la 1a tinent d’alcalde, Eva Rovira; la regidora d’educació, Dolors Molina; i el representant de la Universitat de Girona, Oscar Prieto, professor agregat de Pedagogia i membre del grup de recerca en Polítiques, Programes i Serveis Educatius i Socioculturals (GRES). La iniciativa socioeducativa impulsada per la Universitat de Girona vol servir un any més com per fomentar la inclusió social i l’èxit educatiu d’infants i joves en situació de vulnerabilitat per diverses causes. Enguany se celebra la 15a edició a la Bisbal d’Empordà i novament es marca l’objectiu de crear un espai d’intercanvi cultural i social que potenciï les oportunitats educatives i personals dels participants, mentorats i mentors: que tothom aprèn de tothom, requisit bàsic de les bases de l’ensenyament i aprenentatge.
En aquesta edició s’han seleccionat els participants amb l’ajut dels seus tutors/es per valorar qui podria fer un millor aprofitament del recurs que consistirà en activitats culturals, educatives, lúdiques, per explorar l’entorn i conèixer recursos de la comunitat en proximitat. Els mentorats són de diverses procedències: Marroc (3), Gambia (1), Equador (1), Oman (1). Tots el mentors són bisbalencs i estudiants de diverses disciplines a la Universitat de Girona: una estudiant de Magisteri d’Educació Infantil, tres estudiants d’Educació Social, una estudiant de Psicologia i un estudiant d’arquitectura. D’aquesta manera s’han pogut constituir sis parelles de mentores i mentors que van iniciar la seva coneixença en el mateix acte, amb la dinamització de la LIC Sandra Rivera (Equip d’Assessorament i Orientació en Llengua, interculturalitat i cohesió social,, i la tècnica de l’àrea d’Educació Elena Montiel, coordinadora del Projecte.
El Projecte Rossinyol als adolescents mentorats és una ajuda més en els seus processos personals i adaptatius deguts al canvi de lloc de vida i noves normes culturals i de coneixement de la llengua catalana. Vol ser un suport més en l’aprofitament de les seves capacitats per la millora de les expectatives educatives i personals amb l’objectiu que repercuteixi positivament en el seu autoconcepte i la imatge de si mateixos en un moment de construcció de la pròpia identitat. D’altra banda als mentors els ofereix enriquiment i desenvolupament personal que es veurà afavorit pel coneixement d’altres realitats personals, familiars i possiblement culturals, diferents i vàlides com les seves. Amb aquesta iniciativa la Bisbal reforça i dona continuïtat al treball constant de cohesió social i la promoció de relacions entre nous i joves ciutadans i la ciutat. Alhora, facilita la creació de xarxes de suport que venen a acompanyar a altres iniciatives socials del territori. Des de l’Àrea d’Educació es donarà suport logístic i econòmic, es facilitaran els contactes amb les escoles i la col·laboració, treballant per una societat més inclusiva i equitativa. El resultat i l’impacte es valorarà conjuntament a la sessió de tancament.