Glòria Jara i Albertí
Santa Cristina d’Aro.- Aprofitant l’avinentesa que el fil conductor de la 15ª edició del programa de Concerts d’Aro és el piano, l’àrea de Cultura de l’Ajuntament de Santa Cristina en col·laboració amb Seed Music, han convidat al musicòleg Joan Vives a parlar del naixement del piano.
El passat dissabte 29 de juliol, un any més Joan Vives, gran divulgador musical, locutor de Catalunya Música, professor d’història de la música, flautista de bec…, va oferir a la quarantena de persones que van assistir a l’Espai Ridaura, la conferència “L’adveniment del piano”. Segons Vives, la paraula piano va aparèixer molt abans d’inventar l’instrument de corda percutada que a hores d’ara coneixem. Apareix a l’any 1517 en un manuscrit italià de Vincenzo Capirola’s Lutebook volent indicar la dinàmica de la música, és a dir la intensitat del so. I finalment, al voltant de l’any 1690 la paraula piano va derivar al pianoforte, o fortepiano, el piano entès com a instrument gràcies a l’italià Bartolomeo Cristofori. Un constructor de clavecins de Florència que va idear el clavicèmbal col piano e forte (literalment “clavecí amb [sons] fluixos i forts”). És a dir, un clavicèmbal amb la capacitat de produir sons amb diferents intensitats, capacitat que no tenia el clavecí. Cristofori va crear un fortepiano posant el mecanisme d’un clavicordi en una caixa de clavecí.
Segons el conferenciant Joan Vives, la primera referència de fortepiano, entesa com a instrument, va aparèixer a l’any 1732, en la “12 Sonate da cimbalo di piano e forte Op. 1”, de Lodovico Giustini. A partir de llavors, compositors com Carl Philipp Emanuel Bach, Haydn i Mozart van ser els que van fer la transició entre el clavecí i el piano històric. I amb les guerres napoleòniques el piano es va imposar definitivament per la classe burgesa de tot Europa amb l’objectiu de resoldre la necessitat expressiva.