La Fundació Vila Casas ret homenatge a l’artista Joan Gardy Artigas (París, 1938) a través de l’exposició retrospectiva “La mà rebel”, que s’inaugura aquest dissabte 13 de juliol a les 12 del migdia al museu Can Mario de Palafrugell. La mostra, comissariada per Ricard Bru, presenta un centenar d’obres –ceràmiques, pintures, escultures i bronzes– que abasten des dels seus anys de joventut fins a l’actualitat.
“Valia la pena reivindicar la seva trajectòria aquí a Catalunya després de molts anys de no exposar, perquè és una trajectòria que s’ha viscut sobretot a l’estranger“, diu Bru. Durant la presentació de l’exposició, Gardy Artigas ha reivindicat la influència en la seva obra de grans artistes del segle XX com Joan Miró o Georges Braque, amb qui va tenir l’oportunitat de treballar.
Un centenar d’obres de l’artista català nascut a París el 1938 Joan Gardy Artigas podran veure’s exposades al museu Can Mario que la Fundació Vila Casas té a Palafrugell des del 13 de juliol i fins al 24 de novembre. La mostra recull obra dels inicis de l’artista a la dècada del 1950 i fins a l’actualitat.
Format a cavall entre París i Gallifa (Vallès Occidental), Gardy Artigas ha explorat al llarg de la seva trajectòria els confins de l’escultura i la ceràmica, l’escultura monumental, la litografia, el gravat i el dibuix que conformen una obra plural. “L’exposició intenta fer una mirada panoràmica a la seva trajectòria amb la seva diversitat“, explica el comissari Ricard Bru, que considera que “la mostra el representa perquè entén les arts de manera unitària“.
“La mà rebel” s’articula a través de set àmbits expositius: “Col·laboracions”, “De la ceràmica a l’escultura”, “Sala Gaspar, 1963”, “Cos de dona”, “L’escultura orgànica”, “Foc, lluita i acció” i “Obra Monumental”. Entre les col·laboracions, en destaca especialment l’establerta amb Joan Miró. Format amb el seu pare, Josep Llorens Artigas, el 1955 comença a col·laborar amb els projectes ceràmics de Miró fins a la mort del pintor el 1983. En paral·lel, a partir del 1959 comença a treballar també amb grans artistes a París com George Braque, Alberto Giacometti i Marc Chagall, a més d’establir una amistat amb Pablo Picasso.
A més, hi ha moltes obres al voltant del cos de la dona, una de les grans obsessions i inspiracions de la trajectòria de Gardy Artigas. “Per mi era important l’erotisme; el misteri de les atraccions entre l’home i la dona que poden ser molt violentes, però també molt dolces; són emocions, com l’art“, explica l’artista. A Can Mario s’hi poden veure peces que aboquen aquests pensaments fetes amb argila, bronze o epoxi, així com dibuixos, pintures, litografies i aiguaforts.
A l’exposició s’hi poden veure també referències de peces d’obra monumental de projectes de gran format instal·lats a ciutats, places i edificis d’arreu del món, com l’escultura “Terra i foc” (1983) a l’avinguda Diagonal de Barcelona; així com projectes en col·laboració amb artistes com Frederic Amat, Joan Miró, Sam Szafran o Xavier Vilató i amb arquitectes com Bruce Graham.