La passió per la música és el segell de l’edició de Pasqua del Festival de Perelada 2024

Peralada.- La passió per la música és el catalitzador artístic de l’edició de Pasqua, la segona, del Festival de Perelada 2024, que durant tres dies de Setmana Santa (28, 29 i 30 de març) presenta fins a sis propostes –creix en programació– que segueixen fil per randa els criteris que han definit tradicionalment l’esperit i la filosofia del festival: redescobrir el patrimoni musical, esdevenir motor de creació en l’àmbit de la música clàssica i la lírica, promoure el talent del nostre país i constituir-se en aparador de propostes internacionals d’indiscutible qualitat.

L’edició de Pasqua del festival és l’avançada de l’edició d’estiu, que cerca omplir amb propostes artístiques de qualitat un buit existent al calendari i reforçar la potent oferta cultural a la Costa Brava.
Dijous Sant (dia 28 de març, 20 hores) obrirà la segona edició de Pasqua del festival l’estrena de l’oratori San Giovanni Batista (1675), compost per Alessandro Stradella. Es tracta d’una producció pròpia del Festival de Perelada, que en certifica la seva condició de motor de creació. La peça, que es divideix en dues parts, es presenta per primera vegada al cicle empordanès de la mà del binomi d’èxit format per Dani Espasa, director de la prestigiosa formació de música antiga Vespres d’Arnadí, i el contratenor Xavier Sabata, que forma part del repartiment juntament amb les veus d’Elena Copons, Giulia Semenzato, Juan Sancho i Luigi De Donato.
Stradella va fusionar amb èxit en la seva obra elements de l’oratori romà de Carissimi i de l’òpera veneciana de Cavalli, com va quedar patent en l’estrena de San Giovanni Battista l’any 1675, a l’església de Sant Joan dels Florentins, a Roma. Malgrat l’èxit immediat, la peça, de narració bíblica però rerefons secular, va quedar arraconada i no va ser redescoberta i treta de l’oblit fins el 1949, amb una posada en escena en què hi va participar Maria Callas, fent el paper de Salomé. L’obra de Stradella, caracteritzada per la seva energia, expressivitat i profunditat humana, es troba en un punt de confluència únic entre l’òpera i el drama sacre, travessant diversos camins i períodes estilístics.

Un Divendres Sant realment complet
Divendres Sant (29 de març) serà una jornada molt intensa a Peralada, amb 3 propostes ben diferents en el programa. Al matí, als Jardins del Castell de Peralada, de les 11 hores fins a les 13:30 hores i cada 15 minuts es faran passis d’una experiència interactiva molt singular, de caràcter familiar, anomenada “Cercant la primavera”, que va a càrrec de l’estudi creatiu empordanès Brava Performing Arts. La proposta, basada en el ritus de celebració de l’arribada de la primavera amb la decoració i intercanvi d’ous, combina aquesta tradició amb la dansa de la companyia CobosMika, conills gegants creats per l’artista australiana Amanda Parker, la Consagració de la primavera, de Stravinsky, i una sorpresa final.
L’església del Carme de Castell de Peralada, que és l’epicentre actual del festival, acollirà a la tarda (19 hores) la posada en escena del cèlebre “Stabat Mater”, de Pergolesi, però rescatant la versió gairebé desconeguda i poc programada que en va fer Johann Sebastian Bach, que la va expandir orquestralment. Bach va canviar el text a partir del salm 51 per adaptar la música a la litúrgia de Leipzig i alhora, amb el seu irrenunciable estil polifònic, va enriquir l’escriptura de l’obra afegint-hi una part totalment nova per a la viola. Daniel Tarrida dirigirà la seva formació, l’ensemble instrumental Bachcelona Consort, que acompanyarà les magnífiques veus de les solistes de la Salvat Beca Bach, Maëlys Robinne (soprano) i Lara Morger (alt). El programa també inclou algunes altres cantates religioses del cèlebre compositor alemany.
Tancarà la jornada una de les vetllades més significatives del Festival de Perelada, la de l’estrena absoluta de la producció pròpia “Tenebrae Responsoria” (23 hores), també a l’església del Carme. La direcció del festival està convençuda de que la programació necessita la veu de la nova creació per connectar i explicar la realitat d’avui des de la contemporaneïtat, és per això que el compositor reusenc Joan Magrané torna al festival, després que l’any 2019 hi estrenés l’òpera contemporània Diàlegs de Tirant e Carmesina. En aquesta ocasió, però, ho fa amb la materialització de la idea que li voltava pel cap, de posar música als responsoris d’alguna de les tres nits de Setmana Santa que van de dijous a dissabte sants. “Tenebrae Responsoria (Feria sexta in parasceve)” és una obra composta per a una soprano, en aquest cas María Hinojosa, un violoncel, Pau Codina, i una desena d’instruments (flauta, oboè, clarinet, dues trompes, trombó, violí, viola, violoncel i contrabaix), que tocaran membres de la GIO Symphonia, sota la direcció de Francesc Prat.

Un tancament brillant
La darrera jornada de l’edició de Pasqua del festival, el Dissabte Sant (dia 30 de març), estan programades dues propostes d’un interès i qualitat indubtables. El jove i prestigiós pianista coreà Yunchan Lim, que debutarà a l’Estat espanyol, oferirà un recital de piano a la tarda (18:30 hores) amb un programa format íntegrament pels “Études” de Frédéric Chopin (Trois Nouvelles Études, 12 Etudes op.10 i 12 Etudes op. 25). Lim va fer història en convertir-se en el guanyador més jove del Concurs Internacional de Piano Van Cliburn (Texas), amb una interpretació final sublim del Concert per a piano núm. 3 de Rakhmàninov, i des de llavors la seva popularitat s’ha incrementat i el seu talent l’ha dut a actuar en alguns dels escenaris més rellevants del circuït de la música clàssica d’arreu del mon.
El tancament del festival serà també brillant, amb l’actuació (22:30 hores) del Cor i l’Orquestra de l’Òpera Reial de Versalles, amb les sopranos solistes Lili Aymonino i Gwendoline Biondeel, que oferiran el concert “Leçons de tenebres, Couperin”. El Festival de Perelada ha convidat enguany les solistes i les bases estables de l’Òpera Reial a traslladar a l’església del Carme part de l’experiència que es viu a Versalles, cada Setmana Santa, com un esdeveniment molt especial. A França, les leçons de tenebres van convertir-se en objectes de composicions cada vegada més populars a mitjan de segle XVII. Les més conegudes van ser les de François Couperin (1714) i representen el gruix del programa d’aquesta vetllada, que també inclou peces de Marc-Antoine Charpentier, un altre dels compositors populars de l’època, i Louis-Nicolas Clérambault.

Tags: Alt Empordà, concerts, cultura, Festival Peralada, Festivals, música clàssica, programació, Setmana Santa, societat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Notícia anterior
Urbanisme suspèn el pla per construir l’hotel a la cala d’Aigua Xelida perquè falten informes
Notícia següent
Desarticulen un grup dedicat al tràfic i explotació laboral d’éssers humans a supermercats catalans, un d’ells a Sant Feliu de Guíxols, i detenen 6 persones

Vols estar informat?

Subscriu-te i rebràs les notícies de l’Empordà gratuïtament al teu correu.

Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Catalunya News

Segueix-nos

Instagram

També us pot interessar

Idiomes