Vilabertran.- Un recital del Quartet Casals ha clausurat aquest diumenge la 31a Schubertíada de Vilabertran, que ha assolit un nou rècord pel què fa la venda d’entrades (un 12% més que el 2022) i l’ocupació (92%).
Al festival hi han assistit 5350 espectadors, i 10 dels 19 concerts programats han exhaurit localitats. El públic fidel del festival ha tornat a viure una edició històrica amb debuts que han provocat un fort impacte, com el d’Erika Baikoff amb James Baillieu; experiències transformadores, com el recital del pianista Marco Mezquida; l’estrena d’un Cicle Joan Margarit, amb encàrrecs als compositors Albert Guinovart, Salvador Brotons i Jordi Domènech; l’estrena a Catalunya de l’Octet de Jörg Widmann; o un commovedor “Winterreise” de Schubert amb imatges de la pel·lícula d’Inés García.
El assistents han gaudit també d’un seguit de recitals vocals del més alt nivell possible amb grans mestres com ara Matthias Goerne, Christoph Prégardien i Dorothea Röschmann; amb la maduresa d’artistes com Andrè Schuen, Julia Kleiter, Konstantin Krimmel i Katharina Konradi pels quals la Schubertiada va apostar fa uns anys i, finalment, amb la sorpresa dels debuts de Johannes Kammler i Erika Baikoff, que va apuntar-se un gran èxit personal en el concert inaugural al costat del pianista James Baillieu.
“La Schubertíada segueix el seu camí de singularitat en termes de programació i ha reforçat i potenciat de manera significativa el seu compromís amb el foment del talent jove europeu. És el nostre deure i també la nostra passió estendre la mà a una nova generació de músics que estan conformant una nova edat d’or de la cançó poètica. Per fer possible aquest compromís, ens cal el suport de les institucions públiques i privades. Dono les gràcies especialment a la Fundació del Banc Sabadell i a la Generalitat de Catalunya per la seva aposta sense fissures”, ha afirmat Victor Medem, director de la Schubertíada.
Aposta pel talent jove
D’altra banda, el programa de foment de joves talents Lied the Future, amb acadèmies a càrrec dels professors Christoph Prégardien, Dorothea Röschmann i Wolfram Rieger, ha donat uns resultats esplèndids per als vuit becats gràcies als quals la Schubertíada, històricament sensible al talent jove, reconeix en els temps actuals una nova edat d’or de la cançó per la gran quantitat de nous artistes que s’hi volen dedicar.
Lied the Future, com reconeixia Christoph Prégardien, s’ha consolidat com a referent europeu: “El projecte Lied the Future és una part molt important de la Schubertíada i mereix tota l’atenció. Necessitem iniciatives com aquesta per donar-li al lied un espai. És meravellós que tinguem artistes tan dotats”. El cèlebre tenor va estar aquests darrers dies a Vilabertran treballant amb dos joves duos alemanys de piano i veu. “Ha estat tota una revelació”, ha assegurat Prégardien. “Són artistes amb la ment increïblement oberta i amb qui és fàcil treballar”.
Compromís amb la sostenibilitat
La Schubertíada ha desenvolupat un codi de conducta intern de sostenibilitat que farà extensiu als usuaris, proveïdors i artistes del festival. Aquest programa té el suport de la Fundació Caixa Enginyers.
El festival ha reforçat també els seus lligams amb institucions de l’Alt Empordà com el Cercle Sport de Figueres, Aigua de Vilajuïga i els Ajuntaments de Vilabertran i Figueres.
Avançament de programació 2024
La Schubertíada del 2024 comptarà de nou amb un cap de setmana inaugural a les subseus de l’Empordà i arrencarà el 16 d’agost a Vilabertran. Hi participaran de nou els habituals Andrè Schuen, Julia Kleiter i el Quartet Casals. També es podrà gaudir del debut a Espanya en recital de la soprano Golda Schultz, una de les cantants més demandades actualment del circuit internacional.
Es presentaran unes quantes produccions pròpies que el festival encarregarà a diversos artistes, reforçant així el seu compromís amb la creativitat i el patrimoni musical català. El concert inaugural anirà a càrrec de la soprano Katja Maderer i el pianista Wolfram Rieger.