La Taula Gironina de Turisme (TGT) reivindica el sector com un element “estructural i fonamental” pel desenvolupament de les comarques gironines. Des del sector assenyalen la importància que tenen, especialment per l’impacte econòmic, ja que genera més de 60.000 llocs de feina.
També destaquen, però, la rellevància cultural, de sostenibilitat, de cohesió social i d’innovació i creativitat que aporta el turisme. Per tot plegat, més d’un centenar d’entitats entre associacions i federacions han signat un manifest per posar en valor el sector al conjunt de la demarcació i al país en general. A més de les entitats, també s’han adherit al manifest l’Aeroport de Girona Costa Brava, la Cambra de Comerç, la facultat de Turisme de la UdG i PIMEC.
Sota el nom “Turisme som tot@s”, el manifest defensa que el turisme a les comarques gironines genera el 19% del Producte Interior Brut (PIB), set punts per sobre de la mitjana catalana. A més, des de la Taula recorden que la taxa turística es va enfilar fins els 14,5 milions d’euros, després de Barcelona, la xifra més alta de totes les demarcacions. Un altre dels aspectes que destaquen en el manifest és l’oferta que té la demarcació.
En aquest sentit, i més enllà de les 350.000 places d’allotjament regulades que hi ha actualment, els signants destaquen les infraestructures de transport terrestre, aeri, ferroviari, viari i marítimes. A banda, recorden que hi ha cinc estacions d’esquí, camins de ronda de “referència mundial“, a més d’una xarxa consolidada de vies verdes i un “ampli ventall de productes turístics” com ara turisme cultural, golf, esportiu, salut i benestar, turisme de congressos i negocis, turisme familiar, turisme inclusiu, enoturisme, turisme gastronòmic, natura i turisme actiu, entre altres.
Des d’un punt de vista legal, la Taula Gironina de Turisme assenyala que l’actual marc legislatiu que regula el sector és “avançat” en relació a d’altres destinacions tant nacionals com internacionals. Pel que fa a la pressió turística que genera el sector, el manifest reivindica que estan treballant per desestacionalitzar i descentralitzar l’activitat.
“Ens comprometem a treballar conjuntament administracions, empreses i societat civil, per garantir un turisme que beneficiï a tothom“, assenyala el manifest que deixa clar que això passa per apostar per la formació dels futurs professionals, amb la presència destacada de la facultat de Turisme de la Universitat de Girona (UdG).
Per acabar, el manifest demana que es faci un “pacte de país” per tal de reconèixer el turisme com un sector estratègic i motor de desenvolupament econòmic, social i cultural de la demarcació. El manifest conclou recordant el “potencial immens” que té la demarcació de Girona i animant a tots els actors que directa o indirectament participen del turisme a adherir-se al text.
Entre els signants de “Turisme som tot@s” són l’Associació d’Apartaments Turístics (ATA), la de Càmpings de Girona, la de d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe), la de Ports Esportius i Turístics (ACPET), la de centres Turístics Subaquàtics de la Costa Brava, la de de Parcs Aquàtics de Catalunya, la de Camps de Golf Costa Brava, la d’Empresaris d’Hostaleria de Tossa de Mar, la d’Hostaleria, restauració i turisme de Girona, la d’Hostaleria de Blanes, la d’Hostaleria de la Selva, la d’Hostaleria del Ripollès, la d’Hostalatge de la Garrotxa, la d’Hostaleria de l’Alt Empordà i l’Associació de Bars i Restaurants de la Cerdanya.
A més hi ha laUnió d’Empresaris d’Hostaleria i Turisme de la Costa Brava Centre, la PIMEC, la Cambra de Comerç de Girona, l’Aeroport Girona Costa Brava i la facultat de Turisme de la UdG.