Sant Feliu de Guíxols.- La idea d’alguna forma, ja planava en el primer festival de setembre, anomenat “D’aquí”, al 2021: aleshores la cartelleria ja apuntava cap a una forma de fer on primava la il·lustració i el disseny gràfic davant la fotografia.
S’hi veia un “skyline” de Sant Feliu amb tres personatges al centre, gaudint de la platja. I es va aprofundir al 2022, amb una silueta del Salvament i immediacions. Eren ja aleshores, d’alguna forma, dibuixos que evoquen grans clàssics del cartellisme turístic. I d’aquella primera pràctica, en surt ara tota una col·lecció que està a la venda a l’Oficina de Turisme (la Rambla, 22).
Des de l’Ajuntament es va demanar a l’estudi gràfic Dosis Studio que aprofundís en la idea vintage de la il·lustració. Les primers cinc són la barana de mar, la punta del moll, anar sotaigua, els banys (de Sant Elm/Palm Beach) i les casetes de Sant Pol.
Cada làmina té les mides adequades per ser emmarcada i ocupar un lloc ben notori del menjador, el rebedor, l’escala o algun dormitori, i tenen un preu de 15 euros. Ha estat tant l’èxit que ja s’han esgotat algunes de les sèries –que es reposaran en pocs dies–. Les més sol·licitades: el far i la barana de mar, però les altres tampoc no queden curtes.
La regidora de Turisme, Núria Cucharero, explicava als mitjans de comunicació que les cinc primeres làmines “són icòniques, i molt valorades pel públic: la prova d’això és l’alt èxit que han tingut, i que s’hagin esgotat algunes sèries, que en breu reposarem“. Però el projecte anirà més enllà: no només es faran aquestes làmines. De moment encara no s’ha fet públic quin nou merxandatge hi haurà, encara que sí s’ha sabut que algunes de les propostes van en la línia de fer les il·lustracions de mida més reduïda (mida postal clàssica) i productes de papereria semblants.
Tal com diu la regidora “Sant Feliu de Guíxols està de moda, ho veiem arreu: des dels concerts de Porta Ferrada, passant per la cançó de Taverna i moltes altres iniciatives que aconsegueixen, cada dia, fer que hi hagi nous visitants“.
La idea i la direcció
El dissenyador Marc Calvet ha ideat i dirigit la proposta gràfica, i ha comptat amb la il·lustradora Coaner Codina per fer les imatges. Tal com diu Calvet “ningú és imprescindible però la Coaner s’ era imprescindible en aquest projecte“, tant pel fet d’haver estat vivint a Sant Feliu de Guíxols durant molts i molts anys, junt amb el fet també de ser de fora, i tenir una visió que combina estar dins i fora a la vegada, i també per la seva absolut domini creatiu de la il·lustració. Tal com explica Calvet, amb aquesta imatge gràfica nova “hem volgut recrear el clàssic que diu que les millors històries explicades són les que no s’inventen: volíem ensenyar, recordar, comunicar llocs de la ciutat, formes d’anomenar aquests llocs, d’una forma gràfica. Són llocs que acaben essent emblemes. La feina més laboriosa ha estat fer la recopilació de llocs i com s’explica”. S’ha intentat que els noms siguin al màxim de pròxims amb el territori. Com a exemple, a Sant Feliu es diu “vaig a sotaigua, o vaig a barana de mar, o a la punta del moll“.
La visió de la il·lustradora Coaner Codina
La idea fonamental, diu Coaner Codina, “ha estat un projecte d’il·lustrar Sant Feliu de Guíxols, transformant-los en una proposta gràfica atractiva, posant també una proposta tipogràfica, amb una concepció minimalista de l’escenari, amb colors molt mediterranis, tant si són moments de dia, capvespre o nit“.
L’artista ha volgut agrair l’Ajuntament i totes les persones de l’equip per l’encàrrec rebut, “però sobretot vull agrair a Sant Feliu aquesta possibilitat, de poder plasmar la bellesa i el seu entorn. Per mi és molt emocional, ja que sempre que he estat aquí m’he sentit com una ganxona més, molt estimada. Per mi, aquestes làmines són un agraïment i una festa“.