L’Ajuntament de Torroella de Montgrí farà efectiva l’1 de gener la municipalització del servei d’aigua potable

Torroella de Montgrí.- L’Ajuntament de Torroella de Montgrí ha apostat per la municipalització del servei d’abastament d’aigua amb l’objectiu de millorar-ne la prestació, exercir-ne un millor control econòmic i facilitar l’adopció de pràctiques més respectuoses amb el medi ambient.

L’inici de la prestació directa del servei es farà efectiu a partir de l’1 de gener de 2023. Aquesta setmana, l’alcalde, Jordi Colomí, ha comunicat la decisió als responsables i treballadors de l’empresa AGBAR, concessionària del servei, i als grups municipals a l’oposició.
El canvi de gestió es va aprovar definitivament en el Ple de juliol, per majoria absoluta, amb els vot a favor dels grups municipals d’UPM i ERC (equip de govern), JUNTS, CUP, L’EST i Ciutadans, i el vot en contra de Compromís. Si bé en un primer moment aquest canvi no afectava la totalitat del servei, ja que es pensava en la possibilitat de licitar el manteniment de les instal·lacions, finalment, i desprès de diferents reunions amb tècnics, experts externs i ajuntaments que ja el tenen municipalitzat, s’ha apostat per la gestió directa de la totalitat de les tasques vinculades a la prestació del servei.
La gestió directa permetrà una major aproximació a la ciutadania amb atenció personalitzada els cinc dies a la setmana l’Oficina d’Informació i Atenció Ciutadana (OIAC). Això permet atendre una major quantitat de consultes i una aproximació entre el ciutadà que pateix el problema i els Serveis Tècnics amb capacitat per resoldre’ls i, per tant, dona un clar avantatge a la gestió directa envers la indirecta. L’Ajuntament se subrogarà els treballadors adscrits a la concessió, així com totes les instal·lacions i equips.
L’alcalde, Jordi Colomí, argumenta que “la decisió del canvi de model de gestió es va prendre després d’un meditat i exhaustiu procés d’estudi tècnic i polític, que s’ha vehiculat a través d’una comissió, en la qual hi han estat representats tots els grups municipals”. Colomí està convençut que “s’ha pres una decisió de futur que marcarà un canvi molt notable en la qualitat d’un servei essencial, cada cop més fràgil i amb més implicacions ambientals”.
L’alcalde explica que “en cap cas es perseguirà un benefici empresarial i que el superàvit que es generi revertirà, sempre, en millores de la infraestructura i del servei”. També ha recordat que “les noves inversions en les instal·lacions de l’aigua potable es regiran pel Pla Director de l’Aigua que es va realitzar abans de finalitzar l’actual concessió. Aquest Pla ja contemplava les principals actuacions dels propers anys”.
El primer tinent d’alcalde, Marc Calvet, argumenta: “Hem apostat decididament per la municipalització del servei d’aigua potable amb la voluntat de fer-lo més eficient i més proper a la ciutadania. Alhora, això ens permetrà generar estalvis importants en les despeses corrents que podrem reinvertir en la millora de les infraestructures i el servei mateix que rep el ciutadà.  Aquest és el model que recentment ja vam aplicar en el manteniment de l’enllumenat i que ràpidament ens ha permès, simultàniament, generar estalvi i millorar el servei”.

Comissió d’estudi
Fins l’1 de juny de 2020, el servei es prestava mitjançant arrendament de serveis –posteriorment passant de forma tàcita a concessió– per acord de ple de data 14 de juliol de 1971 en el que es va adjudicar a l’empresa SAUR, posteriorment reconvertida en SOREA, i recentment en AGBAR.
Amb motiu de la finalització del contracte de concessió del servei públic, i atesa l’antiguitat del mateix, l’Ajuntament va creure convenient crear una comissió d’estudi encarregada d’analitzar els models de gestió futurs, a l’efecte que l’Ajuntament, en l’exercici de la potestat organitzativa, pogués establir el sistema de gestió del servei públic més adient, que ha de regir el servei d’abastament amb l’objectiu de garantir-ne la continuïtat de la prestació d’aquest servei de prestació obligatòria i essencial.
Per acord de Ple de data 2 de setembre de 2021 es va acordar l’inici de l’expedient pel canvi de forma de gestió del servei públic d’abastament d’aigua, així com la creació de la Comissió d’estudi prevista al Reglament d’Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals, encarregada de redactar la memòria justificativa i resta de documentació corresponent, per a la determinació de la forma de gestió del servei públic d’abastament d’aigua.
Després de diverses reunions en les quals es van valorar diferents models, la comissió va decidir optar per la via de la gestió directa i el 20 de gener va aprovar-ne, per unanimitat, la memòria, el projecte d’establiment i el reglament per el canvi de gestió. En un primer moment es va plantejar un servei mixte públic-privat, però finalment s’ha decidit per un model de gestió totalment públic.

Tags: aigua, aigua potable, Ajuntament de Torroella de Montgrí, gestió, municipalització, pla, serveis, societat, Torroella de Montgrí

3 comentaris. Leave new

  • Hola,soy usuaria en el Estartit,me parece muy bien que gestione el ayuntamiento ,para mejora de todos ,solo una propuesta que creo es muy razonable de supervisar,un hogar que no garsta aua por estar cerrado No debería pagar siempre la misma cuota de factura que si se hiciese servir de este servicio,lo digo por experiencia propia ,llevo un año fuera de mi casa y cada mes ,pago rigurosamente la misma cuota que cuando vivía en casa.
    No me parece nada lógico.,y sobretodo es abusivo.
    Por favor,tengan en cuenta este desajuste y hagan otra política, sobretodo por lo que realmente dicen ustedes que han cambiado de AGBAR a llevar la administración el ayuntamiento para la mejora y cercanía de sus habitantes y usuarios.
    Espero saber de este cambio , que sea solucionado,muchas gracias por leerme mi petición.
    Saludos cordiales.

    Respon
  • Manuela Vizcaíno Barneo
    17 d'octubre de 2022 11:28

    Perdón, por una errata*

    #garsta aua #
    gastar agua.

    Respon
    • Yo creo que en el recibo del agua que actualmente emite la empresa Agbar. se contemplan diferentes conceptos. Teóricamente existen en el recibo unos cánones que corresponden a unos servicios complementarios y unos añadidos que va sumando a la factura que recibimos. En el recibo del agua, figura la eliminación de residuos ( recogida de basuras) que incrementa la cifra de forma considerable. En su momento el Ayuntamiento de Torroella, para eliminar morosidad, incluyó en el mencionado recibo ese concepto.

      Otro problema que me atrevo a comentar, es la pobreza en la calidad del agua que nos llega por el grifo. Los sedimentos que incorpora, estropean los difusores que tenemos instalados en los grifos. Cabe esperar que el Ayuntamiento se ponga las pilas y ya que municipalizan ese servicio, sean capaces de mejorar la calidad de la misma.

      Respon

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Notícia anterior
2a Setmana Catalana de l’Esport a Platja d’Aro
Notícia següent
Arriba el “Golden beer” organitzat per l’Associació de Veïns de Vilartagues, Tueda de Dalt i Poble nou

Vols estar informat?

Subscriu-te i rebràs les notícies de l’Empordà gratuïtament al teu correu.

Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Catalunya News

Segueix-nos

Instagram

També us pot interessar

Idiomes