• Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Revista del
Baix Empordà
Empordà
Gastronòmic
  • Actualitat
    • Societat
    • Cultura
    • Salut
    • Patrimoni
    • Medi ambient
    • Gavarres
    • Esports
    • A peu pel Baix Empordà
    • A la vila del Peix Fregit
    • Serveis
  • Gastronomia
    • El rebost d’en Llenas
  • Agenda
  • La revista
  • Hemeroteca
  • Llibres
  • Qui som
  • Contacte

Misses barroques de Cererols en diàleg amb la intel·ligència artificial: “Extinció” inaugura el festival de Torroella

31 de Juliol de 2022

Torroella de Montgrí (ACN).- Dues misses barroques de Joan Cererols entren en diàleg amb la intel·ligència artificial, la recerca de l’ànima i juguen amb la iconografia del darrers 400 anys a través de la tecnologia.

Què passa si un mossèn substitueix l’hòstia per un mòbil? Els catalans Agrupación Señor Serrano i el Cor Cererols han donat el tret de sortida aquest dissabte a la 42a edició del festival de Torroella de Montgrí amb “Extinció”. Els directors artístics Àlex Serrano i Pau Palacios expliquen que la proposta planteja tres períodes: la primera incursió al riu Amazones de Francisco de Orellana i l’inici de l’espoli, l’intent de trobar l’ànima en l’anatomia dels cadàvers a l’època medieval i l’actualitat, amb l’ànima capturada als mòbils “que duem a la butxaca“.
El festival ha començat amb una adaptació pròpia de “Extinció”, la coproducció del Teatro Real de Madrid i el Teatro de la Abadia a partir de la Missa de Batalla i la Missa pro defunctis de Joan Cererols, una proposta escènica amb mirada contemporània de l’Agrupación Señor Serrano i interpretat, a Torroella de Montgrí, pel Cor Cererols.
Els directors artístics dels Señor Serrano, Àlex Serrano i Pau Palacios, han explicat que han buscat fer un espectacle amb un “gran component audiovisual” a partir de dues misses de Cererols i propiciar així una reflexió construint “un viatge” de més de 400 anys: “Estem parlant d’un compositor lligat a l’Escolania de Montserrat i a cavall dels segles XVII i XVIII a través del qual construïm aquest viatge amb una sèrie d’imatges que porten l’espectador des de la selva amazònica de l’any 1541 fins a l’actualitat“.
I com es relliga tot plegat? L’inici d’Extinció ja ho deixa clar, situant tres períodes històrics. El primer, el de 1541: “Francisco de Orellana i un grapat d’homes delerosos de fortuna, penetren en una jungla des del Perú. Busquen riqueses, engrandir els dominis del seu rei i la salvació de l’ànima a través de les seves conquestes“. Una primera incursió gairebé per casualitat que els porta a ser els primers europeus a creuar el riu però amb un resultat: “Al seu pas, sembren desolació“.
I mentre continuen sonant les misses barroques de Cererols, l’espectacle avança proposant imatges, jugant amb la pantalla gegant i les càmeres damunt de l’escenari i situant el públic en un segon període: “Al segle XVII l’escolàstica conjectura sobre l’essència, la forma i el lloc de l’ànima en el cos humà. Exploren les cavitats i els humors que, com els rius, solquen els cossos, amb l’objectiu de trobar una absència que reveli la part més inescrutable de l’ésser“. Àlex Serrano i Pau Palacios detallen que juguen, també, amb iconografia, obres d’art i simbologia religiosa fent alguna variació per llançar més preguntes al públic perquè reflexioni sobre l’espiritualitat.

I el tercer moment, l’actualitat: “Avui dia, miners sense rostre perforen les entranyes de la selva a la recerca de coltan. S’endinsen en galeries, túnels i coves subterrànies per extreure el minera que dona vida als circuits de l’ànima que porten a la butxaca“. “És un espectacle en el que fem més preguntes que donar respostes, no sabem si hi ha una ànima i tampoc ens importa molt, el que importa és la reflexió sobre l’espiritualitat“, apunta Serrano.
De fet, l’espectacle arriba a l’actualitat a través d’una conversa amb intel·ligència artificial que, precisament, hipotetitza cap on serà l’ànima i la catapulta cap al futur, barrejant-la amb gotes de pluja i natura.
I, més enllà de la substitució de l’hòstia per un telèfon a les mans del capellà, els Señor Serrano també es valen de metàfores per donar joc a la reflexió. Una de les més important és la que passa del blat de moro, intacte, fins a una pluja de crispetes contemporània: “Aquest blat de moro explota perquè s’ha omplert d’aire“.

La fúria del món
“
Extinció” ha rebut una llarga ovació del públic de l’Espai Ter de Torroella de Montgrí i ha donat el tret de sortida a tres setmanes de festival. La seva directora artística, Montse Faura, ha explicat que el leitmotiv d’aquesta 42a edició és “el recer de la fúria del món” perquè, quan sembla que la pandèmia queda enrere, continuen havent-hi i apareixent adversitats com el canvi climàtic, la guerra d’Ucraïna o la inflació. Per això, proposen l’art com a bàlsam i, també, com a espai per a la reflexió.
Entre la vintena de propostes d’aquesta edició destaca també “l’homenatge a totes les mares” que faran el Cor de Noies de l’Orfeó Català amb el conjunt Vespres d’Arnadí, interpretant l”Stabat Mater’ de pergolesi. També l’obra mestra de l’expressionisme alemany “Metropolis”, que arribarà al festival en una versió restaurada i amb banda sonora encarregada al compositor franco-argentí Martín Matalón que dirigirà l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV).
La visita de l’aclamada orquestra barroca Collegium 1704 i el seu cor, i la descoberta d’una sèrie de compositors poc coneguts és una altra de les apostes del festival, concretament per a la seva cloenda. A Torroella, de fet, un 40% de la programació serà de música barroca, i inclou entre altres la visita destacada del conjunt italià Il Giardino Armonico.
En l’apartat vocal destaca també la presència de la soprano Núria Rial en companyia de l’Accademia del Piacere, que repassaran fragments de sarsueles i òperes de temàtica amorosa, el conjunt vocal i instrumental belga Vox Luminis, amb l’antologia de la producció sacra de Montevedi “Selva morale e spirituale”, i el recital del contratenor Philippe Jaroussky.
El compositor català Bernat Vivancos estrenarà al festival la seva composició “Ay luna que reluces”, una peça encàrrec del conjunt Kebyart, un quartet de saxofons que va debutar fa sis anys al Fringe Torroella-Estartit, i que aquest curs és un dels grups seleccionats pel programa ECHO Rising Stars.

Arxivat com a: Baix Empordà, Cultura, Societat Etiquetat com a: cultura, festival, inauguració, música clàssica, societat, Torroella de Montgrí

Reader Interactions

Comentaris

  1. Berta Roig ha dit

    31 de Juliol de 2022 at 10:59

    Un espectacle de qualitat i excel·lència musical del més alt nivell. Com a contrapunt vaig trobar a faltar un programa de mà en paper on hi constessin els noms dels intèrprets. Igualment al web del festival.

    Respon

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Barra lateral primària

Revista del Baix Empordà i Empordà Gastronòmic és una publicació trimestral d’àmbit comarcal de difusió dels valors culturals i històrics del Baix Empordà: el seu patrimoni arquitectònic tan ric –especialment l’iber i el medieval–, els seus paisatges tan admirats –el mar i la muntanya–, així com també els seus personatge i oficis, l’art i la literatura, l’educació, el medi ambient o les tradicions.

#josocemporda
#joemplantoalemporda

Vols estar informat?

Subscriu-te i rebràs les notícies de l'Empordà gratuïtament al teu correu

Segueix-nos

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Catalunya News

Vols estar informat?

Subscriu-te i rebràs les notícies de l'Empordà gratuïtament al teu correu

Footer

Facebook

Facebook Pagelike Widget

Instagram

Treballadors de la fàbrica Conrado Vilar de @calo Treballadors de la fàbrica Conrado Vilar de @calongesantantoni a la dècada de 1930. Autor desconegut, fons Josep Fort. És una de les imatges que il·lustren l'article "Visió històrica de la fàbrica de suro de can Conrado Vilar" de Víctor Pou, que trobareu al número 80 de la @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles"
#suro #calongeisantantoni #fabrica #historia #industria #seglexx #fotosantigues #costabrava #gavarres #premsacomarcal
El congre, sabor i tradició en hores baixes", d'A El congre, sabor i tradició en hores baixes", d'Alfons Garrido (@museudelapesca de @visitpalamos). Podeu llegir l'article complet al número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 80 de @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava"
#empordagastronomic #gastronomia #pesca #congre #cuinamarinera #cuinatradicional #cuinadepescadors #peix #palamós #costabrava #premsacomarcal
La barraca de les Rabioses és un dels 554 element La barraca de les Rabioses és un dels 554 elements patrimonials que recull fins ara l'inventari de patrimoni cultural del Parc natural del Montgrí @pnmmbt realitzat per l'arqueòleg Ferran Codina. Tota la informació al número 80 de la @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles"
#montgri #parcnaturaldelmontgrí #torroellademontgri #ullà #bellcairedemporda #lescala #patrimoni #patrimonicultural #pedraseca #cultura #historia #costabrava #premsacomarcal
"Cocotxes de bacallà amb pil-pil, all, bitxo i tòfona", de Dovarly Muñoz i Miguel Garcia (xefs del restaurant @kaospalamos a @visitpalamos). Trobareu aquesta i moltes altres receptes al número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 80 de @rbaix, "Espies a la Costa Brava"
#empordagastronomic #gastronomia #cuinacatalana #receptes #bacalla#cocotxas #palamos #costabrava #premsacomarcal
Foto de Santa Cristina d'Aro de Pere Rigau Roch de Foto de Santa Cristina d'Aro de Pere Rigau Roch de la dècada de 1940 feta des de Salom. És una de les imatges que il·lustren l’article “Santa Cristina d’Aro a finals del segle XIX” de @gloriajaraalberti, que trobareu al número 80 de la @rbaixemporda, “Espies a la Costa Brava”, ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 26 d’Empordà Gastronòmic, “Xefles"
#santacristinadaro #seglexx #historia #territori #fotosantigues #queboniceslempordà #costabrava #premsacomarcal
"Musclos amb salsa marinera", de @quimcasellas.cas "Musclos amb salsa marinera", de @quimcasellas.casamar (xef del restaurant @casamarllafranc a @visitapalafrugell). Trobareu aquesta i moltes altres receptes al número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 80 de @rbaix, "Espies a la Costa Brava"
#empordagastronomic #gastronomia #musclos #cuinamarinera #receptes #costabrava #premsacomarcal
El Cabo San Vicente des del passeig marítim de @v El Cabo San Vicente des del passeig marítim de @visitpalamos (1967). Imatge del Fons Collell que il·lustra l'article "Creuers turístics a Palamós (1928-2022)", de @joaquimserrabech (Associació Gironina d'Amics de la Mar). El trobareu al número 80 de la @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles"
#palamós #passeigdemar #turisme #creuers #historia #costabrava #fotosantigues #premsacomarcal
"Arròs carnaroli, galta de vedella, tòfona, roma "Arròs carnaroli, galta de vedella, tòfona, romaní i xocolata", de @jordvallespi (xef del restaurant @pahissadelmas a @visitpals). Trobareu aquesta i moltes altres receptes al número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 80 de @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava"
#empordagastronomic #gastronomia #pals #arrosdepals #cuinacatalana #cuinaempordanesa #receptes #costabrava #premsacomarcal
"Vestint la Mort: evolució històrica del vestuar "Vestint la Mort: evolució històrica del vestuari de la Dansa de la Mort de la @processo_verges", de @francesc.bosch.torrent (Professor d'història i cronista). Podeu llegir l'article complet al número 80 de la @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles"
#verges #setmanasanta #dansadelamort #processo #cultura #historia #tradició #vestuari #costabrava #premsacomarcal
"Conill a la caçadora amb carxofes, cansalada fre "Conill a la caçadora amb carxofes, cansalada fresca i cargols", de @tomasbrull (xef de @lacalataverna a @visitpalamos). Trobareu aquesta i moltes altres receptes al número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles", ja la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 80 de la @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava"
#gastronomia #cuinatradicional#menjardecollons #cuinaempordanesa #cuinaempordanet #receptes #conill #carxofes #cargols #costabrava #premsacomarcal
"Art romànic: Sant Iscle d'Empordà", de Pau Roig "Art romànic: Sant Iscle d'Empordà", de Pau Roig. Podeu llegir l'article complet al número 80 de la @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles"
#artromanic #romàniccatalà #esglesiesdecatalunya⛪️ #cultura #patrimoni #patrimonicultural #costabrava #queboniceslempordà #premsacomarcal
"Truita vaga de margaridetes i espàrrecs de marge "Truita vaga de margaridetes i espàrrecs de marge", de @iolandabustos (xef biodinàmica especialitzada en flora comestible). Trobareu aquesta i moltes altres receptes al número 26 d’Empordà Gastronòmic, “Xefles”, ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 80 de la @rbaixemporda, “Espies a la Costa Brava”
#empordagastronomic #gastronomia #cuinaambflors #flors #cuinacatalana #cuinatradicional #receptes #truita #esparrecsdemarge #costabrava #premsacomarcal
"Natura i territori: Els espies de la nit", de @ra "Natura i territori: Els espies de la nit", de @ramotgarcia (President del @grupnaturasterna) i fotografies de @rosamatesanz. Podeu llegir l'article complet al número 80 de la @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles"
#espiesalacostabrava #fauna #ocells #ocellscatalans #gamarus #natura #naturasterna #patrimoninatural #costabrava #valldaro #premsacomarcal
"En aquesta equació màgica de la cuina empordane "En aquesta equació màgica de la cuina empordanesa del ‘mar i muntanya’ el mar per mi sempre hi té un pes més destacat”. Podeu llegir l’entrevista de Pau Roig amb el xef @enricherce, autor de “Deliciós mar” (@cossetaniaedicions), al número 26 d’Empordà Gastronòmic, “Xefles”, ja la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 80 de @rbaixemporda, “Espies a la Costa Brava”
#gastronomia #cuinamarinera#pesca #pescadors #cuinamarimuntanya #cuinaempordanesa #xef #llibres #receptes #premsacomarcal
#primavera #flors #natura #espaisnaturals #roselle #primavera #flors #natura #espaisnaturals #roselles #colza #baixemporda #costabrava
Tomba de Richard Schwenke al cementiri de Sant Fel Tomba de Richard Schwenke al cementiri de Sant Feliu de Guíxols. És una de les imatges que il·lustren l'article "Nazis a S'Agaró i Sant Feliu de Guíxols", d'@enigma_jorgerios, que trobareu al número 80 de la @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles"
#espiesalacostabrava #nazisme #seglexx #1940s #santfeliudeguixols #sagaro #historia #memoriahistorica #costabrava
"AnXoves: Ximpleries eiXelebrades a les Xarxes": l "AnXoves: Ximpleries eiXelebrades a les Xarxes": l'activista de la #cuinatradicional @abrahamsimon7932 analitza les bajanades sobre les anxoves confitades que circulen per les xarxes socials i Internet. Podeu llegir l'article complet al número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 80 de @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava"
#gastronomia #cuina #cuinaempordanesa #pesca #pescadors #anxoves #xarxessocials #internet
La Dansa de la Mort, la màgia esfereïdora del #d La Dansa de la Mort, la màgia esfereïdora del #dijoussant a #verges 
#dansadelamort #setmanasanta #processo #cultura #patrimoni #tradicions #baixemporda #lotempsesbreu #neminiparco
Paul Fidrmuc i la seva piragua plegable "Don Tonto Paul Fidrmuc i la seva piragua plegable "Don Tonto" a la platja de Tamariu. És una de les imatges que il·lustren l'article "Un espia alemany a Tamariu" de Ramir Lacasa, que trobareu al número 80 de @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles"
#espiesalacostabrava #nazisme #seglexx #segonaguerramundial #fotosantigues #piragüisme #costabrava #espiesalacostabrava #historia #premsacomarcal
"Les societats gastronòmiques catalanes i basques "Les societats gastronòmiques catalanes i basques", de @marti.sabria. Podeu llegir l'article complet al número 26 d'Empordà Gastronòmic, "Xefles", ja a la venda a tots els quioscos i llibreries del #baixemporda juntament amb el número 80 de @rbaixemporda, "Espies a la Costa Brava"
#xefles #empordagastronomic #societatgastronòmica#cuinatradicional #gastronomia #menjardecollons #fotosantigues #seglexx #costabrava #premsacomarcal #20anys
This error message is only visible to WordPress admins

Twitter

A Twitter List by jordimolins

Revista del Baix Empordà i Empordà Gastronòmic
Tel. 646554923 · redaccio@revistabaixemporda.cat · www.revistabaixemporda.cat · www.empordagastronomic.cat
BAIX EMPORDÀ

Utilitzem galetes (cookies) per poder oferir la millor experiència al nostre web. Si hi continua navegant assumim que hi està d'acord.AcceptarPolítica de privadesa