La Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat (DGPC), juntament amb Adif i la col·laboració de RENFE, han realitzat aquest dilluns a la nit un simulacre d’accident ferroviari a la sortida de l’estació de Figueres-Vilafant.
L’accident simulat ha consistit en el descarrilament d’un vagó d’un comboi d’alta velocitat (model sèrie 100) a la boca sud del túnel de Figures, amb un total de 20 passatgers ferits de diversa consideració.
L’administrador d’infraestructures ha posat en pràctica el pla d’autoprotecció de l’estació Figueres-Vilafant i el pla d’autoprotecció del túnel de la mateixa estació pel que fa a la detecció, avisos i intervenció dels seus equips d’emergència, i Renfe ha activat el Pla d’Actuació, Evacuació i Rescat del seu tren. Principalment, en aquest simulacre s’ha comprovat l’organització interna del sistema d’avisos i comunicacions entre els diferents centres de gestió i comandament de l’emergència, així com la coordinació dels equips de manteniment responsables de la primera intervenció amb els equips d’ajuda externa i el personal ferroviari.
El supòsit d’emergència ha consistit en el descarrilament d’un cotxe d’un tren d’alta velocitat a la boca sud del túnel de Figueres. A l’interior d’aquest tren hi viatjaven una quarantena de passatgers distribuïts al llarg de tot el comboi, entre els quals una persona amb problemes de mobilitat.
El tren, amb 8 vagons i una llargada d’uns 200 metres, sortia de l’estació de Figueres-Vilafant direcció França. Dins el tren hi viatjaven, a banda del passatge, el maquinista, un supervisor i 2 auxiliars. L’incident ha provocat l’evacuació i atenció d’una vintena de passatgers, dels quals 5 no podien moure’s i han hagut de ser atesos pels serveis d’emergències.
El maquinista, un cop s’ha produït el descarrilament, ha fet els avisos corresponents al Centre de Regulació de trànsit de Saragossa, que a la vegada ha avisat al Centre de Protecció i Seguretat 24 hores (CPS) de Barcelona i aquest ha avisat al telèfon d’emergències 112 de Catalunya i al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de Protecció Civil de la Generalitat per simular la petició d’ajuda externa. D’altra banda, el tren ha quedat sectoritzat per vagons en tancar-se les portes de forma automàtica.
Participació dels operatius
Els Bombers de la Generalitat han desplaçat 9 dotacions al simulacre. En primer lloc han establert el pla d’acció i han col·laborat en la gestió, via cèl·lula d’avaluació, dels vehicles del Sistema d’Emergències Sanitàries (SEM), Bombers i Mossos d’Esquadra a fi d’evitar col·lapses en la zona de l’incident.
Els Bombers també han assegurat la zona calenta i han iniciat les maniobres de rescat i extracció dels passatgers. Posteriorment, els efectius, juntament amb el personal del SEM, han evacuat els ferits cap a l’àrea sanitària.
Per part dels Mossos d’Esquadra hi han participat dues dotacions de Figueres. Els agents han ordenat l’arribada dels vehicles de bombers i del SEM per evitar el col·lapse a l’àrea general d’operacions. També han contactat i s’han coordinat amb els caps dels dispositius de Bombers i SEM.
El Sistema d’Emergències Mèdiques SEM ha estat l’encarregat d’oferir assistència sanitària a les 20 persones afectades al simulacre d’accident ferroviari a l’Estació de tren de Vilafant.
El SEM ha rebut l’alerta a través del 112, moment en què s’han activat diverses unitats. Quan la primera ambulància ha arribat al lloc, ha ampliat informació de la situació a la Central de Coordinació Sanitària CECOS per tal d’iniciar el protocol d’Incident de Múltiples Afectats, dimensionant d’aquesta manera els efectius per fer front a l’incident. Paral·lelament, el Grup d’Intervenció, el Grup d’Ordre i SEM han definit l’abordatge de l’incident des de la cèl·lula d’avaluació i seguidament des del Centre de Comandament Avançat (CCA) in situ, avaluant la situació i desenvolupant els objectius de l’estratègia per a la resolució de l’emergència.
El SEM s’ha encarregat del muntatge de l’Àrea Sanitària Mòbil (ASM) d’es d’on s’ha fet el triatge avançat per ordenar la prioritat d’assistència i evacuació, diferenciant tres zones en funció de la gravetat del afectats. A continuació s’ha procedit a l’estabilització i aplicació del tractament als pacients per tal de poder procedir al trasllats dels mateixos al centre sanitari adient en funció de cada patologia.
Simultàniament, s’ha filiat a totes les persones utilitzant la nova plataforma informàtica de gestió d’afectats. Aquesta eina facilita la traçabilitat de tots els implicats/des des del moment que entren en contacte amb el SEM fins que són derivats als centres sanitaris treballant amb una llista única a temps real entre els diferents punts de gestió de l’emergència.
Atesa la magnitud de l’accident, s’ha activat l’equip de psicòlegs del SEM que ha ofert assistència psicològica als propis afectats i als seus familiars.
El SEM ha intervingut amb 26 professionals i un total de 10 unitats, entre elles:2 Unitat de Suport Vital Avançat (SVA), 5 Unitats de Suport Vital Bàsic (SVB), 1 Comandament, 2unitats de Logística, 5 psicòlegs i una Unitat de Transport Sanitari No Urgent (TSNU).
La Guàrdia Urbana de Figueres ha mobilitzat 2 dotacions. Els efectius de la Guàrdia Urbana han col·laborat en el control de trànsit perquè els vehicles d’emergències poguessin arribar al lloc i treballar amb seguretat. En col·laboració amb els Mossos d’Esquadra, han participat el tall de la via GIP-5106.
Protecció Civil de la Generalitat ha participat al lloc amb dos tècnics dels Serveis Territorials de Girona, dos tècnics d’Operativa Territorial, a més del personal de guàrdia del CECAT.
Per part d’Adif hi han participat fins una vintena de tècnics dels departaments d’Estacions, Seguretat, Circulació i Manteniment d’Alta Velocitat, a més de personal del CRC (Centre de Regulació i Control d’alta velocitat).
Per part de Renfe hi han participat unes 20 persones entre les que s’inclou l’equip a bord del tren (maquinista, supervisor i personal auxiliar habitual d’un tren d’Alta Velocitat), a més del Director del Pla d’Actuació davant Emergències/Cap d’ Emergència del tren, personal del Centre de Gestió i del Centre de Seguretat 24 Hores de Renfe, que han intervingut a la simulació real. També un equip de coordinació del simulacre, format per àrbitres de Renfe en coordinació amb els d’Adif, que han controlat i supervisat l’aplicació dels protocols d’actuació davant emergències i el desenvolupament del simulacre (pla alarmes, intervenció, evacuació i tornada a recuperació de la normalitat).
Anualment, Renfe participa i organitza a tota la xarxa ferroviària a Catalunya simulacres contemplats dins del Pla d’acció Anual d’Autoprotecció de Renfe. En aquests simulacres, el personal que intervé realitza els avisos i actuacions seguint el protocol d’emergències contemplats en els seus plans (estacions i trens).
Aquest simulacre ha tingut com a objectiu formar i informar a les persones encarregades d’actuar en una situació d’emergència, donant a conèixer la instal·lació, els seus accessos i característiques amb la finalitat de minimitzar els efectes adversos en cas d’un hipotètic incident real. En el simulacre també hi ha participat una vintena de figurants, que han estat alumnes de l’Institut Narcís Xifra i Masmitjà de Girona.