Girona .- El grup gironí TEISA recuperarà, a partir del 14 de setembre, tots els horaris de busos habituals que tenien abans de la COVID-19 malgrat la dificultat de preveure quina demanda hi haurà. Es tracta d’una mesura que, a més d’intentar recuperar la normalitat al transport públic, ajudarà a reduir l’aforament i a tenir els usuaris més espaiats amb la intenció que es vagi recuperant la confiança.
TEISA, que ha pres les màximes mesures de prevenció des de l’inici de la pandèmia, incorporarà noves accions que s’afegeixen a les de desinfecció i de ventilació, com les cortines anti-COVID als busos urbans i facilitar el pagament amb targeta, entre altres. Àlex Gilabert, gerent de la companyia, creu que s’han de fer campanyes públiques per explicar que, degut a la renovació constant de l’aire, el risc de contagi als busos és molt menor. El grup ha rebut la certificació STOP-COVID de seguretat biològica.
Actualment, l’ocupació de TEISA en els serveis d’autobús i d’autocar és del 65%, una xifra que va pujant a poc a poc ja que abans, al juny estava entre el 25 i el 30%. El descens de mobilitat de passatgers -per l’auge del teletreball i el tancament dels centres escolars, entre altres- va motivar aquesta caiguda, però des del sector també apunten a la “por injustificada” que s’havia generat per utilitzar el transport públic. Malgrat estar lluny de les dades de 2019, la companyia gironina recupera, entre el 31 d’agost i el 14 de setembre, tots els horaris habituals. Gilabert, afirma que s’ha pres aquesta decisió “sense saber quina demanda tindrem i sense tenir definides les ajudes al sector i al transport públic, cosa que sí que s’ha previst en la sanitat i en l’educació”, L’aposta per comptar amb les freqüències que hi havia fa un any es fa per “ajudar a reduir l’aforament i evitar al màxim les aglomeracions”. Els horaris es recuperaran en les línies que travessen Girona, les de Sant Feliu de Guíxols, Santa Coloma de Farners, Olot, Ripoll, Banyoles, Vic, Camprodon, Ripoll, Figueres i la Jonquera, entre altres.
Entre les noves mesures que pren TEISA per anar recuperant la confiança en el transport públic hi ha la incorporació de cortines anti-COVID al lloc de conducció en els autobusos urbans, que és on hi ha més proximitat entre el treballador i els viatgers. Les cortines estan homologades i també hi ha la previsió d’instal·lar-ne en alguns interurbans. D’altra banda, l’empresa gironina col·laborarà amb la Generalitat i altres operadors per crear un sistema online d’informació de l’ocupació a través d’una aplicació. “Aquesta aplicació tindria molt sentit en els busos urbans, amb places amb els usuaris de peu, i el nostre Sistema d’Ajuda a l’Explotació està preparat per aplicar-ho”, afegeix Gilabert, que remarca que el transport públic “és un espai molt segur; des del primer dia vam apostar perquè la mascareta fos obligatòria i fem testos de cribratge als treballadors”.
Una de les altres millores per a la prevenció és la possibilitat de pagament amb targeta bancària dins del mateix autobús. TEISA ho ha incorporat, com a primer pas, als autobusos urbans de Girona i a les línies de Barcelona. Ja al juliol, TEISA va rebre la certificació STOP-COVID de seguretat biològica gràcies als protocols i mesures que es varen implantar. Des del grup també s’està valorant demanar el segell Safe Tourism Certified que vol transmetre el concepte de turisme segur, en aquest cas, entre els clients que lloguen autocars.
A l’entrada del bus estan instal·lant dispensadors de gel hidroalcohòlic i es segueix desinfectant els vehicles, seguint les indicacions dels protocols (neteja, escombrat, desinfecció amb dilució de lleixiu, amb freqüència diària i insistint en zones de contacte). A més, la ventilació és constant: “S’ha provat que un autocar renova totalment l’aire cada 3-6 minuts, i això sense tenir en compte que s’obren portes durant el trajecte. Creiem que s’han de fer campanyes per informar que el risc de contagi al transport públic és menor que en d’altres espais tancats sense renovació d’aire”, segons Gilabert. Aquest fet també ho confirmen uns estudis recents de l’Autoritat de Seguretat de Ferrocarrils del Regne Unit i l’Autoritat Metropolitana del Transport de Nova York. La desinfecció amb ozó és una de les altres inversions que ha fet TEISA: “Tot i que no està confirmat que elimini el virus totalment, sí que està comprovat que és un purificador de l’aire. Hem adquirit generadors d’ozó pels interurbans i purificadors ECO3 a urbans, que permeten una purificació contínua sense problemes de concentració d’ozó.”
A més, als busos hi ha tota la informació sobre l’obligació de l’ús de mascaretes i consells de seguretat.