Territori detalla actuacions per millorar la xarxa viària i fluvial del Baix Ter

El pont de Verges després del temporal el 24 de gener del 2020

Barcelona (ACN).- El Departament de Territori ha detallat quines actuacions estan fent, i quines estan previstes, per a millorar la xarxa viària i fluvial del Baix Ter.

D’una banda, les obres de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) per reparar i mantenir les lleres, retirar la vegetació i adequar talussos, i motes, així com actuacions de defensa en els municipis afectats pels temporals de 2018 i pel Gloria. De l’altra, es contempla un pla de millora a les carreteres del Baix Ter, especialment enfocat en la seguretat viària i amb una inversió prevista de prop de 20 milions d’euros. Bàsicament les actuacions abasten les carreteres GI-642 i GI-643 entre la Pera i Torroella de Montgrí; la GI-633 i GI-634 entre Medinyà i Verges; la GI-632 i la C-252 a Verges.
Els treballs es reprendran, tan bon punt s’aixequin les restriccions per la pandèmia, a les obres de condicionament de la GI-633 entre Sant Julià de Ramis i la variant de Sant Jordi Desvalls, que tenen un pressupost de 3,7 milions d’euros. També es preveu per a aquesta primavera la licitació de la rehabilitació i millora del pont de Verges sobre el Ter (C-252), amb una inversió prevista de més de 4 MEUR.
La Generalitat també té en marxa la redacció dels projectes de condicionament de la GI-633 i la GI-634 entre Colomers i Verges, amb una inversió prevista de 8 milions d’euros, i de la GI-643 entre Gualta i Serra de Daró, amb un pressupost estimat de 8,5 milions. En aquest àmbit, s’ha impulsat la redacció d’un estudi informatiu específic per al tram situat entre les rotondes de Gualta i de Torroella de Montgrí. També en redacció està el projecte de millora de la GI-643 entre Serra de Daró i Parlavà, i pròximament s’impulsarà la redacció del projecte de condicionament de la GI-642 entre la Pera i Parlavà.
Estan en estudi les millores de seguretat que cal implantar a les travesseres de Colomers, Jafre, Verges, Ullà, Torroella de Montgrí, Rupià, Parlavà i Serra de Daró. En el marc d’aquest programa, s’han executat dues rotondes per millorar la seguretat viària a la GI-632, en l’encreuament amb la C-31 a Ullà, i a la mateixa GI-632, a Bellcaire d’Empordà, a l’entrada del nucli.
Les actuacions s’han compartit en una reunió de consell d’alcaldes del Baix Empordà i representants de la Generalitat, on també s’ha analitzat les afectacions dels darrers episodis de pluges. En concret, es van tancar al trànsit trams de la C-31 a Ullà, la GI-643 entre Serra de Daró i Gualta, la GI-651 a Palau-sator i la C-252 a Verges, per la pujada del nivell de l’aigua. Un cop va baixar, les carreteres es van reobrir a la circulació, entre els dies 23 i 24, sense que s’hi haguessin produït desperfectes. Territori treballa en la definició d’una nova connexió viària entre el marge dret i l’esquerre del riu Ter, per millorar la mobilitat en aquest entorn. Actualment, estan en fase de redacció els estudis informatiu i d’impacte ambiental.
D’altra banda, més de la meitat de les actuacions previstes en cursos fluvials de tot Catalunya arran del Glòria s’estan duent a terme a la demarcació de Girona. Són 337 actuacions de restauració de lleres derivades dels danys provocats pel temporal, amb una inversió superior de 17,5 milions d’euros en aquest àmbit. D’aquestes, un 21% aproximadament (72 actuacions) estan ja finalitzades i les restants estan en curs. Ja s’han acabat les actuacions a Torroella de Montgrí (reconstrucció de la mota), la Tallada d’Empordà (3 actuacions de restauració d’obres de defensa davant d’inundacions), Cervià de Ter (2 actuacions de restauració d’obres de defensa davant d’inundacions) i la retirada de vegetació acumulada en diversos punts dels termes municipals d’Anglès i la Cellera de Ter, entre d’altres.
Entre les que s’estan duent a terme (un total de 76), destaquen les de Castell-Platja d’Aro, Foixà i Peralada (restauració obres de defensa), entre d’altres, així com la retirada de sòlids de l’embassament de Sau, on s’han retirat més de 130 tones, que es preveu que acabin en una setmana.
Pel que fa les lleres afectades pel Gloria a tot Catalunya, s’han previst un total de 652 actuacions d’adequació consistents en retirar la vegetació acumulada i adequar talussos, motes i actuacions de defensa davant d’inundacions. D’aquestes, n’hi ha 109 finalitzades i 104 en execució. El cost previst és de prop de 27 milions d’euros. Tots els contractes estan ja començats, però la planificació de les diferents actuacions comporta definir calendaris d’execució de cada actuació amb les diferents empreses encarregades dels treballs.
Pel que fa al programa de manteniment i conservació de lleres 2019-2020 de l’ACA, ja s’han dut a terme, a la demarcació de Girona, 14 actuacions en trams no urbans per un valor de 160.000 euros i que, quan les condicions ho permetin, es faran 31 actuacions en trams urbans valorades en 225.000 euros.

Tags: Baix Empordà, Baix Ter, carreteres, Departament de Territori i Sostenibilitat, infraestructures, inundacions, millores, riu Ter, serveis, societat, temporal de llevant, xarxa viària

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Notícia anterior
Cuina de resistència #23: Tres beixamels
Notícia següent
L’aigua de l’aixeta de Foixà, Rupià, Parlavà i Ultramort ja torna a ser apta per al consum

Vols estar informat?

Subscriu-te i rebràs les notícies de l’Empordà gratuïtament al teu correu.

Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Catalunya News

Segueix-nos

Instagram

També us pot interessar

Idiomes