Girona.- Ha estat tot un èxit. El 71 Rally Motul Costa Brava ha fet vibrar Girona aquest cap de setmana amb el millor automobilisme històric europeu. La participació de 240 equips ha estat un rècord absolut de la prova i, de retruc, d’un ral·li celebrat a l’estat.
L’itinerari pels trams més selectius de la demarcació gironina i de les Guilleries ha fet les delícies dels pilots i dels espectadors; el nivell dels vehicles històrics participants ha estat de somni, i l’organització del Club RallyClassics ha estat rodona, en una prova d’una gran complexitat logística. L’atractiu i l’anomenada del Rally Motul Costa Brava queden palesos en una dada: un 60% dels equips inscrits han estat internacionals, de 21 nacionalitats diferents. A més a més, un any després que el Club RallyClassics introduís el programa #MotorDona, per afavorir la participació femenina en el món del motor clàssic, hi ha hagut més de 60 dones participants, pilots i copilots.
Amb aquests ingredients, el 71 Rally Motul Costa Brava ha donat un tret de sortida immillorable per al Campionat d’Europa de Ral·lis Històrics (Velocitat) i els Campionats d’Espanya (Velocitat i Regularitat). També ha puntuat per als Campionats de Catalunya i ha inclòs una atractiva categoria Legend d’exhibició, amb una selecció de màquines i també de pilots autènticament llegendaris.
El públic ha gaudit de valent amb un veritable museu en moviment dels ral·lis històrics. El parc tancat del Pàrquing del Pont de Pedret s’ha omplert amb 240 cotxes de 28 marques diferents, incloent-hi una trentena d’unitats de les diferents versions de Porsche 911 i també de Ford Escort RS, i una vintena de BMW M3. Hi ha diversos Lancia Rally 037, 2 Lancia Stratos (un pilotat per Tony Fassina, vencedor del Rally Costa Brava el 1982) i 8 Delta Integrale; 6 Audis, amb una espectacular unitat del Quattro S1 E2; tres Alpine Renault A110; models poc vistos com un Ford Escort Maxi Kit Car, i molts més.
El cotxe més antic ha estat el Seat 1400 B de l’equip Seat Históricos, conduït per l’excampió d’Espanya de ral·lis Mia Bardolet. Es tracta d’un model que enguany celebra el 70è aniversari, atès que es va presentar el 1953, el mateix any que va engegar el Rally Costa Brava, edició que va guanyar precisament aquest model.
Miki Biasion celebra 40 anys del seu primer triomf al Costa Brava
El 71 Rally Motul Costa Brava ha tingut molts punts d’interès en totes les categories. Tanmateix, el fet més emocionant i nostàlgic ha estat la participació de Miki Biasion, dos cops campió del món de ral·lis (1988 i 1989). El pilot italià ha participat en la modalitat Legend al volant de la mateixa unitat de Lancia Rally 037 Totip amb la qual va vèncer el Rally Costa Brava de 1983, victòria que va repetir el 1985. El Costa Brava va ser el primer ral·li disputat per Biasion fora d’Itàlia, i el començament del seu ascens imparable cap al cim dels ral·lis.
Miki Biasion, amb Antonio Feltracco com a copilot, ha donat espectacle en els trams que ha disputat per celebrar aquest 40è aniversari, i ha mostrat una gran disponibilitat tant al podi com al parc d’assistència de Fornells de la Selva, on s’ha fet un tip de signar autògrafs i fer-se fotografies amb els aficionats. Biasion també ha estat el mestre de cerimònies en l’arribada del 71 Rally Motul Costa Brava, on ha rebut amb la bandera de quadres el pas pel podi final dels primers classificats i ha entregat alguns trofeus en la cerimònia de premis.
Un altre nom propi de la prova ha estat Jacques Alméras. El conegut pilot i preparador de Montpeller és molt popular a casa nostra per haver estat el preparador del Porsche 911 SC amb el qual Antonio Zanini va guanyar el Rally Costa Brava del 1980 i el Campionat d’Europa aquell any. Alméras ha pilotat en categoria Legend un dels seus Porsche 911, acompanyat per “Tilber”.
En el seient de la dreta també hi ha hagut noms llegendaris a destacar; per exemple, els de Fabrizia Pons i Françoise Conconi, copilots històriques de Michèle Mouton els anys 70 i 80.
Pons ha guanyat dues edicions del Rally Costa Brava al costat del veterà “Lucky”, amb qui aquest any s’ha imposat en la Categoria 4, amb un competitiu Lancia Delta Integrale 16v. La participació de Pons i Conconi ha donat un bon impuls al programa #MotorDona de RallyClassics. El programa #MotorDona té un fort suport de Motul, patrocinador del Rally Motul Costa Brava per segon any consecutiu. Enguany, la marca especialista en lubricants ha apostat encara més per la participació en el ral·li amb un equip d’allò més mediàtic. Un dels cotxes del Team Motul l’ha conduït el ciclista Joaquim “Purito” Rodríguez, acompanyat pel també ciclista Oliver Avilés; dos vehicles han estat en mans de periodistes (Mireia Germán i Marc Fuster, i Joan Dalmau i Xavi Guillén), i el quart, de l’experimentada parella dakariana formada per Josep Maria Servià i Fina Román, tots quatre en la modalitat de Regularitat.
Un altre participant mediàtic ha estat el xef pastisser Jordi Roca, del Celler de Can Roca, que ha gaudit d’allò més conduint un Seat 124 Sport Coupé de l’equip de Seat Históricos, al costat d’Eloi Alsina.
Campionat d’Europa FIA de Ral·lis Històrics
El 71 Rally Motul Costa Brava ha estat la primera prova puntuable per al Campionat d’Europa de Ral·lis Històrics. Amb 63 vehicles inscrits en aquesta categoria, els italians “Zippo” i Nicola Arena han aconseguit la victòria en la Categoria 3 i han estat també l’equip més ràpid del ral·li, al davant de Jean-François i Aline Berenguer (Ford Escort RS1800). En aquesta categoria, els líders destacats eren Karl Wagner i Gerda Zauner (Porsche 911 SC 3.0), però un problema mecànic en el primer pas per Cladells els ha endarrerit fins a la tercera posició. “Zippo” – Nicola Arena s’afegeixen així al selecte grup de guanyadors del Rally Costa Brava, i ho fan en la seva segona participació en aquesta prova.
En la Categoria 4 s’han imposat “Lucky” i Fabrizia Pons (Lancia Delta Integrale 16v); en la Categoria 2, Tony Fassina i Marco Verdelli (Lancia Stratos), que repeteixen la victòria del 2022, i en la Categoria 1, Ernie Graham i James O’Brien (Ford Escort Twin Cam).