El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha assegurat aquest dilluns que Catalunya viu “el millor moment gastronòmic” de la seva història amb el major reconeixement internacional. Ho ha dit durant la cloenda de la presentació del pla d’actuacions per impulsar la Regió Mundial de la Gastronomia 2025, la qual veu com una “gran oportunitat“.
Durant l’acte, s’han donat a conèixer les principals iniciatives que es realitzaran per valorar i posicionar la riquesa del patrimoni agroalimentari i culinari català com la creació d’una sèrie de ficció de la mà de 3Cat, la posada en marxa d’una ruta enogastronòmica, una exposició itinerant, una trobada de creadors de contingut d’arreu del món, així com presentacions nacionals i internacionals, entre altres.
Durant el seu discurs, Illa ha recordat que ja hi ha prop d’un miler d’entitats, agents i persones que s’han adherit a la iniciativa que, per un costat, busca mostrar al món “la millor versió de Catalunya” i per l’altre “donar el valor que es mereix portes endins“, per fer que els catalans prenguin encara més consciència de la vàlua dels productes de la seva terra. En aquest sentit, el president ha assenyalat que Catalunya passa per un moment esplèndid pel que fa a la gastronomia, una situació que és fruit de la feina i llegat dels seus professionals.
“Si avui Catalunya és la primera regió a ser reconeguda com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025 és perquè ens ho hem guanyat, gràcies a l’esforç de tots, avui és un dia per sentir-nos orgullosos d’un país que té un sector competent, amb passió, creatiu i estimat arreu“, ha afegit, “la gastronomia és una de les principals forces i patrimonis de Catalunya“. Illa també ha insistit en la importància del sector pel que fa a l’economia, on representa el 20% de la prosperitat del PIB i forma el primer sector de la indústria catalana per facturació.
En aquest sentit, ha conclòs que tot plegat necessita recursos, inicialment traduïts en una xifra de 15 milions d’euros de pressupost que han de contribuir també a “cohesionar el país“, generant impacte econòmic arreu del territori. “La gastronomia té la capacitat de generar prosperitat compartida i empènyer la resta de sectors del país, una dada que ho exemplifica és el turisme: concretament el gastronòmic genera un 20% més de despesa que el convencional i ens permet avançar cap a un model de qualitat més sostenible i respectuós“, ha apuntat.
Diverses propostes per impulsar la iniciativa
La Regió Mundial de la Gastronomia és una iniciativa impulsada per l’Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme (IGCAT). Té com a finalitat destacar i promoure aquelles regions que contribueixen activament en la millora de la qualitat de vida de la ciutadania, remarcant les diferents cultures alimentàries, l’educació per a la salut i la sostenibilitat i la innovació gastronòmica. El mes de juny de 2023, es va conèixer que la candidatura catalana havia estat escollida per ostentar aquesta distinció l’any 2025, així doncs Catalunya és la primera regió europea en rebre-la.
Durant la presentació, s’han donat a conèixer algunes de les accions que es portaran a terme per tal de afavorir i posicionar la riquesa del patrimoni agroalimentari i culinari català. Un exemple és el Som Gastronomia World Tour, un projecte que consistirà en una sèrie de presentacions internacionals a diversos mercats, on es mostrarà a operadors, premsa, influenciadors i altres prescriptors les potencialitats de Catalunya com a destinació de turisme enogastronòmic. La mateixa iniciativa es farà també en l’àmbit nacional.
Una altra gran aposta serà el programa 12 mesos, 12 paisatges gastronòmics, que cada mes farà actuacions per valorar el producte d’un paisatge com a base de la cuina que se’n deriva. Paral·lelament, es crearà un programa educatiu per conscienciar a l’alumnat de Catalunya sobre l’alimentació saludable i sostenible, així com fomentar el coneixement sobre el sistema agroalimentari català i el patrimoni culinari.
Pel que fa al projecte “Herois del rebost”, el seu objectiu serà el d’encoratjar als sectors productius dels diferents productes essencials i primaris de la gastronomia catalana a desenvolupar projectes conjunts de promoció i valorització. En una línia similar, el programa “Catalan Food” implementarà actuacions internacionals de promoció del producte català al llarg de tot l’any i comptarà amb showcookings, tastos, promocions en punts de venda i experiències gastronòmiques en diferents mercats estratègics.
Finalment, s’ha posat sobre la taula altres propostes que es duran a terme durant el 2025, com una trobada de creadors de contingut d’arreu del món del 24 al 28 de març, una sèrie de ficció que promogui Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025 de la mà de 3Cat, la participació en fires locals i internacionals, campanyes de publicitat, la desena edició del ja conegut programa Benvinguts a pagès, uns premis per donar visibilitat a nous talents del sector de la restauració a Catalunya, noves rutes enogastronòmiques, o una exposició itinerant.
L’acte s’ha celebrat al Time Out Market i també ha comptat amb la participació del conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, i del conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig.