Palamós.- L’Àrea de Patrimoni de l’Ajuntament de Palamós, va inaugurar el passat mes de juny, l’exposició “La barraca onírica: Dalí, Joan Vehí i la creació contemporània”, mitjançant la qual es descobreix al públic visitant els vincles del municipi amb Dalí, Sert i Puig Palau.
Durant aquests mesos la mostra ha estat visitada per nombrós públic i ara s’ha superat l’equador del seu període d’exposició, ubicada a l’espai patrimonial municipal de la Capella del Carme (c/ de Mossèn Miquel Costa, 25), i amb accés gratuït. A partir d’aquest mes de setembre i fins al 14 de novembre, s’estableixen nous horaris de visites, les quals es podran realitzar coincidint amb els caps de setmana: divendres i dissabtes de 17 a 20 hores, i diumenges i festius d’11 a 14 hores.
“La barraca onírica: Dalí, Joan Vehí i la creació contemporània” es basa en una instal·lació artística que simula un somni dalinià, mitjançant el qual es posa de manifest l’arquitectura singular de la barraca que el reconegut artista empordanès va dissenyar prop de la platja de Castell, a Palamós.
L’exposició esdevé una recreació onírica del que s’hagués pogut crear a dins de la barraca. Aquesta construcció, que mai no va acabar habitant, la va construir l’amic de Salvador Dalí, Albert Puig Palau (el “tío Alberto” de la mítica cançó de Serrat), un mecenes que va comprar Mas Juny el 1940 al seu propietari, l’artista internacional Josep Maria Sert, que ja li havia donat molta anomenada a mas Juny per la seva capacitat de congregar l’elit cultural i social europea. Ambdós van ser bons amics de Dalí i de Gala, i van visibilitzar Palamós, la Costa Brava i Catalunya.
També és una manera de donar a conèixer els vincles que van portar Dalí a Palamós, gràcies a la influència del pintor i mecenes Josep Maria Sert, el seu mestre en l’art de les relacions públiques que llavors Dalí va posar a la pràctica a Port-lligat, un altre indret idíl·lic de la Costa Brava.
Així doncs, la instal·lació d’aquesta mostra pretén entrar a la psique i l’imaginari de Dalí, i està creada a partir de les imatges i els objectes del fons de la Fundació Joan Vehí (la cadira de sis potes i la creu hipercúbica ideades per Dalí o una selecció acurada d’imatges que va fer Joan Vehí), fotògraf, fuster de confiança i amic del geni empordanès, que el va retratar en la més íntima proximitat.
L’exposició es completa amb el muntatge de l’artista Enric Ansesa, coneixedor de l’univers figuerenc i de Dalí, del videoart de l’artista Carlus Camps Torner i les fotografies de la barraca del reputat fotògraf Francesc Guillamet, que retrata una barraca en blanc i negre, per dins i per fora, a la qual s’accedeix per una porta en biaix, que ben bé podria ser una metàfora del que esdevindria l’univers dalinià.
La realització de l’exposició “La barraca onírica: Dalí, Joan Vehí i la creació contemporània” és impulsada per l’Àrea de Patrimoni de l’Ajuntament de Palamós, i ha comptat amb la direcció de Bonart Cultural i el suport de la Fundació Joan Vehí i la Fundació Lluís Coromina.