Torroella de Montgrí (ACN).- Unió de Pagesos (UP) reclama al Departament de Territori que descarti la construcció d’un nou vial sobre el Ter, segons el projecte que actualment està a exposició pública.
El sindicat agrari assegura que la variant no complirà l’objectiu de descongestionar el trànsit del nucli de la població de Torroella els mesos d’estiu i subratllen que al congestió principal és per l’afluència de turistes i els vehicles en direcció a l’Estartit continuaran creuant el municipi perquè “no tenen alternativa“. A més, UP assegura que la carretera causarà danys “irreversibles” a l’espai agrari.
El sindicat s’ha fet ressò d’aquesta opinió majoritària de la pagesia de la zona arran d’una assemblea oberta que va organitzar l’1 de setembre. Unió de Pagesos ha demanat reunions amb els ajuntaments de les poblacions del Baix Empordà afectades per aquest projecte. Amb el de Fontanilles té previst reunir-s’hi el dimecres 9 de setembre; amb el d’Ullà el 15 de setembre, i amb el de Gualta el 17.
Unió de Pagesos considera que la Generalitat hauria d’estudiar altres propostes abans d’avançar amb l’obra d’aquesta variant. Entre les solucions més efectives i econòmiques, el sindicat creu que Territori hauria de considerar un projecte publicat al llibre La carretera en el paisatge, editat per l’Observatori del Paisatge de Catalunya i la Direcció General de Turisme del Departament d’Empresa i Coneixement, i presentat en un seminari internacional. Segons aquest projecte, apunten, amb una inversió menys elevada es pot resoldre el problema del trànsit al centre de Torroella sense malmetre gairebé espai conreable, efectuant canvis direccionals a l’interior de la població.
Segons UP, l’impacte de la covid-19 ha demostrat que l’evolució dels desplaçaments pot canviar al llarg del temps depenent de les circumstàncies, i sostenen que el Departament de Territori hauria de tenir en compte aquest factor a l’hora de fer projeccions de futur.
Tot i així, el sindicat recorda que les noves infraestructures que es construeixin a Catalunya han d’estar ben pensades per a les situacions que cal resoldre, i han de ser respectuoses amb el territori i la població per no perdre “ni un pam més” d’espai agrari. “Una variant que no descongestioni el trànsit només és una gran despesa econòmica i una destrossa totalment innecessària al territori“, critica UP.
A Torroella, tothom qui circula, del pont al passeig sabem que les retencions, o bé degut, als passos de vianants o als cotxes que aparquen o surten de l’aparcament causen gran part de les retencions.
Aquests arguments d´UP tenen sentit des d´el punt de vista dels vilatans de Torroella.
Torroella està directament lligada a la pagesia i per tant a UP.
Primer perque els seus ingressos depenen en bona part dels turistes de pas, si es tira endavant aquest projecte, molts passaràn de llarg de Torroella.
El principal fluix de trànsit es el que va de Pals a L´Estartit.
Estic d´acord en que l´obra que es projecta no arreglarà el problema.
No estic d´acord en que uns simples canvis de sentit en els carrers de Torroella arreglin res.
El Passeig Vicens Bou fins al carrer de L´Energia ja va ser, enlloc d´una circunvalació, es una xapussa per tal de que es mantingui el trànsit dins de Torroella. No tornem a fer una xapussa!
Quan hi ha un problema…i hi és, s´ha d´actuar amb la contundència necessària per tal de pal.liar els seus efectes.
Prou de solucions inútils i barates…
Penso que el trànsit que s´ha d´alleugerir és el que va cap a L´Estartit i per tant, buscar la solució a aquest embús.
Els turistes son els que mes pateixen l´afany de que els cotxes, direcció a on sigui, passin per dins de Torroella.
Espero que hi hagi temps de modificar aquest projecte, no d´anular´l.