Catalunya.- La rosa tornarà a ser protagonista per Sant Jordi, tot i que fer-la arribar als carrers serà més car aquest any.
La gran majoria de flors de la diada arriben de Colòmbia i Equador i, en menor mesura, d’Holanda o Kenya. El preu del transport des d’aquests països s’ha augmentat fins a un 50% i el propi producte també s’ha encarit. Plàstics, cartrons o espigues que s’utilitzen com a complement han doblat el seu preu. Amb tot, la rosa és per als majoristes un 20% més cara que altres anys. El sobrecost, però, no hauria d’arribar al carrer. Des del Mercat de Flor i Planta Ornamental de Catalunya afirmen que majoristes i floristes assumiran aquesta desviació de preus per tal de recuperar la il·lusió per una de les diades més importants del sector.
“Anirem a fer una rosa molt cara, més cara que un any normal“. Amb aquesta contundència es mostra l’importador de flors Joaquim Canal, de l’empresa Canalflor de Vilassar de Mar. Els darrers dies li arriben diàriament camions provinents dels principals mercats emissors a uns preus que, en alguns casos, doblen els que pagava l’any passat.
El transport ha pujat de mitjana al voltant del 50%, tot i que hi ha casos en que es paga més del doble d’altres anys. El preu per quilo de rosa estava el 2021 per sota del dos euros de transports, mentre que actualment supera amb escreix els quatre euros. “I això és només portar-la“, es lamenta Canal.
El producte també es paga més car que altres anys. En el cas de Colòmbia i Equador, explica que alguns cultius han tancat el darrer any i això ha permès a la resta augmentar tarifes. En altres mercats, com l’holandès, l’ús de calefacció per fer créixer la rosa també repercuteix en el preu final.
Altres mercats alternatius, com Kenya, no són tampoc una opció aquest any. Els preus també han augmentat, equiparant-se a la resta de mercats, amb l’afegit que la rosa kenyana és més petita i “el mercat no l’accepta“. Les roses clàssiques per Sant Jordi són, de fet, la “freedom” de Sud-Amèrica i la “red naomi” holandesa.
Amb tot els preus s’incrementen “sí o sí perquè les despeses augmenten“, afirma Canal. Empreses com la seva, a més, reben el producte embalat en caixes i un cop aquí s’han de mantenir amb aigua en càmeres frigorífiques perquè arribin en un estat òptim per a la diada de Sant Jordi, amb el conseqüent cost elèctric que això suposa.
En el cas de Canalflor, la factura de la llum s’incrementa aquests dies un 65%, al que s’ha d’afegir el preu d’altres materials com el cartró, les bosses de plàstic o ornaments com les espigues, que també han pujat “com a tot arreu“, explica Canal amb certa resignació. Alguns d’aquests materials han arribat a doblar el preu.
Tot i els entrebancs, la rosa tornarà a omplir els carrers aquest Sant Jordi i serà el propi sector el que ajusti els seus marges. El consumidor no hauria de notar aquesta desviació i s’espera una xifra de vendes que superi els sis milions de roses. El fet que la diada caigui en dissabte pot afectar negativament la venda a empreses i escoles.