Barcelona.- El 85% dels directius del sector de la restauració creuen que el model actual de repartiment a domicili no és sostenible econòmicament.
Malgrat això, una enquesta presentada aquest dimecres al saló Alimentaria apunta que aquest canal té una perspectiva de creixement a Espanya del 47% en cinc anys tot i el context inflacionista. “El delivery no és una obligació, és una opció“, ressalta un dels responsables de l’informe elaborat per la patronal AECOC, Pablo de la Rica. L’estudi s’ha realitzat amb el suport de elBullifoundation i el xef Ferran Adrià, qui ha reconegut que el menjar a domicili no és el context idoni pels restaurants “gastronòmics” i ha ressaltat que molts d’aquests negocis van abandonar aquesta aposta després del confinament.
Durant la pandèmia els negocis de restauració amb serveis de menjar a domicili o per emportar es va triplicar, passant del 10 al 30% en pocs mesos. Tanmateix, aquesta opció no s’ha demostrat adequada per tots els restauradors. Segons l’AECOC, a mesura que creix la dependència del delivery, cau la rendibilitat d’un establiment de restauració.
Tot i aquestes dades, des del sector es preveu un escenari d’elevat creixement del mercat del menjar a domicili seguint la una tendència internacional d’increment sostingut. “Als Estats Units parlem d’un volum de 285.000 milions de dòlars i a la Xina ja hi ha més de vuit milions de ‘riders’“, assevera de la Rica.
De fet, el sector del delivery creix en tots els “moments de consum“, fins i tot aquells menys donats a demanar menjar a domicili. És el cas dels esmorzars, que tot i que encara tenen un pes petit, del 5% sobre el total de comandes, segons de la Roca han crescut més d’un 400% els darrers temps.
En la mateixa línia, Ferran Adrià ha reconegut que el menjar a domicili és un fenomen que ha arribat “per quedar-se” i és “complementari” a la restauració tradicional. “La gent volem sortir i el que és important és l’acte social que és anar a un restaurant“, ha apuntat en declaracions a la premsa després de la presentació de l’estudi.
En aquest sentit, Adrià apunta que perquè el delivery sigui rendible per a un restaurant d’alt nivell aquests ha d’aconseguir facturar entre sis i vuit milions d’euros. Per tal d’ajudar a ajustar la viabilitat econòmica d’aquest canal, l’AECOC ha creat una “calculadora” que permet als restauradors preveure si el servei a domicili els serà un bon negoci basant-se en el seu tiquet mitjà, el nombre de clients o la facturació de cada local.
L’estudi presentat al saló Alimentaria també ofereix dades actualitzades sobre el sector del menjar a domicili a Espanya. Segons la seva radiografia, un 25% dels espanyols demanen menjar per emportar a casa com a mínim una vegada per setmana. Així mateix, el 80% consumeix menjar preparat comprat al supermercat i el 87% menja fora, a bars o restaurants, algun cop per setmana.