El Departament d’Acció Climàtica crea dos nous prototips culinaris de xai i de llegums amb l’objectiu d’incrementar el valor afegit d’aquests dos productes

Catalunya.- El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, a través de la Des de la Direcció General d’Empreses Agroalimentàries, ha creat dos nous prototips culinaris amb el xai i els llegums amb l’objectiu d’incrementar el valor afegit d’aquests dos productes.

L’acció, que s’ha desenvolupat en el marc de l’Estratègia Alimentària de Catalunya (PEAC), s’ha realitzat en col·laboració amb la Fundació Alícia. Amb els llegums es proposa desenvolupar uns untables mentre que amb el xai s’ha creat un guisat de 5a gamma amb les parts del xai que tenen menys valor comercial.
Fruit d’aquesta col·laboració amb la Fundació Alicia, i en el marc de l’Estratègia Alimentària de Catalunya, a principis d’any es va iniciar el projecte “Elaborats de productes del sector primari per incrementar el seu valor afegit”. La base d’aquesta iniciativa és fomentar la innovació en petites i mitjanes empreses i productors del sector primari i acompanyar-los en la ideació i desenvolupament de nous productes que suposin un valor afegit pel seu potencial culinari i gastronòmic.
Un cop establerta la preselecció de possibilitats, es va decidir escollir, en un primer període, el desenvolupament d’un elaborat de llegum i un de xai. Aquesta decisió es justifica pel fet que el del llegum és un sector prioritari i clau en relació a la sostenibilitat i la salut. Els llegums són sostenibles en tots els seus àmbits, tant mediambientalment en relació a la necessitat de potenciar els productes d’origen vegetal, com econòmicament per poder reforçar una producció basada en petits productors repartits arreu del territori que es troba amb dificultats perquè el seu producte tingui sortida.
D’altra banda, l’elaborat a partir de carn de xai és estratègic per a potenciar un sector que es veu afectat per una baixada de producció i consum. Com a producte amb un gran lligam amb la cultura alimentària del país, s’hi visualitzen oportunitats en termes de territori i paisatge i la possibilitat de treball amb races autòctones.
Per idear els nous productes es van incorporar al projecte aliances estratègiques transversals amb la participació del Grup Llobet, l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, PRODECA i l’IRTA. L’objectiu es crear nous elaborats fàcils i senzills d’elaborar, comprensibles i identificables per les persones consumidores, ser productes reals i no productes transgressors, estar basats en el coneixement gastronòmic o que garantissin un preu ètic i coherent per a elaboradors, transformadors i consumidors.
En la creació d’aquests nous elaborats també s’han tingut en compte altres conceptes com el sabor, la polivalència, les tendències del mercat o el fet que fomentin patrons alimentaris més saludables.
Els untables de llegums tenen com a base la cuina catalana, per això estan cuinats amb llegums però també amb productes típics de la dieta mediterrània com les verdures sofregides o la mel. Mentre amb la carn s’ha creat un guisat de xai de 5a gamma que es pot escalfar i menjar directament però amb una visió moderna i atractiva. Es tracta d’un plat gustós que pretén abastir un públic el més ampli possible i que es cuina amb parts del xai amb menor consum, fugint de la costella i la mitjana.
En una segona fase del projecte, que finalitzarà el mes de setembre, aquests prototips es documentaran en un dossier final que inclourà la fase de prototipatge culinari, la fase d’industrialització i tota la informació necessària sobre l’elaboració, coneixement, necessitats tècniques i recursos per a la seva producció. Un cop es tingui aquest material, tindrà lloc una sessió de transferència al sector. I ja s’està treballant en nous prototips amb altres productes com la fruita de pinyol, la carbassa, i espècies de peix poc conegudes o valorades. Es preveu que aquests nous prototips estiguin finalitzats durant el proper any 2024.

Tags: Acció Climàtica, Agroalimentació, Catalunya, cuina, empreses, estratègia, gastronomia, investigació, societat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Notícia anterior
El festival Ítaca tanca edició amb més de 15.000 assistents i aposta per repensar-se per fer “la cultura més accessible”
Notícia següent
El govern espanyol preveu aprovar aquest dimarts la fi de la mascareta a centres sanitaris i farmàcies

Vols estar informat?

Subscriu-te i rebràs les notícies de l’Empordà gratuïtament al teu correu.

Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Catalunya News

Segueix-nos

Instagram

També us pot interessar

Idiomes