L’hotel Sharing-La The Shard de Londres ha estat l’escenari escollit per projectar la cuina catalana com a preludi de la Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia 2025.
L’Agència Catalana de Turisme ha organitzat un sopar-còctel en què hi han participat els xefs Iolanda Bustos (Mas Generós), Adriana Carcelén (Rasoterra), Sergi de Meià (Fundació Coma de Meià), i Gessamí Caramés (Meleta de Romer), que han elaborat plats elaborats amb ingredients de proximitat, amb especial sensibilitat amb la lluita contra el malbaratament i en pro dels processos d’economia circular. Tant els cuiners com els operadors turístics han coincidit en destacar el valor de la gastronomia catalana com a pol d’atracció del turisme internacional.
La cita s’ha dut a terme coincidint amb la World Travel Market (WTM) que se celebra a la capital britànica, on Catalunya hi té un estand amb una trentena d’empreses. Un dels elements que enguany es vol posar de relleu és la promoció de la gastronomia amb segell català, coincidint amb què aquest 2025 Catalunya serà la Regió Mundial de la Gastronomia. “Preparem un any ben carregat d’accions arreu, a Catalunya, a la resta d’Espanya i al món, a diferents mercats on explicarem la nostra gastronomia i l’aportació de la nostra gastronomia i de la cuina catalana en les altres cuines a nivell mundial“, ha destacat en declaracions a l’ACN la directora de l’Agència Catalana de Turisme, Arantxa Calvera.
Amb aquest objectiu, aquest dimarts quatre xefs catalans han ofert un sopar-còctel a l’edifici més alt del Regne Unit, el Sharing-La The Shard de Londres, on han elaborat diversos plats amb producte català, entre ells un trinxat de patata i espigalls amb all i oli de codony, un civet de cérvol, arròs negre amb sípia o mini pastisset de borssat.
“Potenciem el producte català com a tema de la cuina regenerativa, aquella que potencia l’economia més circular, que busca el reaprofitament alimentari i que treballa a vegades amb productes perquè no es perdin“, ha afegit Calvera. Precisament, l’atracció pel producte gastronòmic es vol fer servir com a element de reclam de cara a atraure un model de turisme específic.
“El tipus de turista que l’Agència Catalana de Turisme vol atreure és un tipus de turista conscient, per tant, que vol venir a Catalunya, no li és igual venir aquí com anar a Itàlia o a Turquia, sinó que vol venir a Catalunya i, per tant, vol conèixer la singularitat, l’autenticitat, la identitat de la nostra cultura catalana“, ha afegit. En aquest sentit, posa de relleu el valor del sector primari, el productor, en la cadena de la gastronomia catalana, que serà un dels objectius que tindrà la Regió Mundial de la Gastronomia durant l’any 2025.
Quatre xefs i un sopar
El sopar s’ha servint després de la col·laboració colze a colze dels quatre xefs que han vingut expressament a Londres per mostrar el bo i millor de la cuina catalana. “Hem fet un menú entre els quatre xefs, i el que volem és mostrar una representació dels paisatges de Catalunya, cadascun hem triat productes locals que hem portat cap aquí per ensenyar sobretot la diversitat que tenim, la riquesa cultural, gastronòmica i les maneres de fer també“, ha explicat la cuinera Iolanda Bustos. “Depèn d’on et mous a Catalunya pots trobar aquell arròs fet d’una manera o d’una altra, i això és divertit“, ha afegit.
Per la cuinera Adriana Carcelén, per la seva banda, ha destacat l’honor que suposa que una cuina com la seva, totalment vegetal, entri dintre d’aquesta mostra: “Tot el que fem és quilòmetre zero, és de temporada absoluta, per a nosaltres és molt important tenir aquesta visibilitat que normalment no tenim“.
El xef Sergi de Meià ha destacat que “representar Catalunya és un orgull“, motiu pel qual es mostra molt satisfet per la seva participació en l’esdeveniment: “Portar el país i la cultura gastronòmica més antiga d’Europa arreu del món i mostrar-la no té preu, és un orgull de ciutadà català“.
Per la seva banda, Gessamí Caramés ha destacat la importància de tenir-hi reflectit tot el territori català, en el seu cas les Terres de l’Ebre, “una zona sovint oblidada“, ha recalcat.
El valor de la gastronomia en el turisme
Des del sector turístic britànic aplaudeixen la iniciativa, donat que asseguren ser coneixedors de l’alt valor de la gastronomia catalana, tot apuntant la seva importància en la planificació dels viatges, especialment des del Regne Unit. “Nosaltres organitzem viatges sostenibles, portem la gent, generalment a llocs especials, i per mi, això sempre implica la gastronomia“, ha destacat el cofundador de l’empresa Pura Aventura, Thomas Power.
En aquest sentit, destaca que el fet que Catalunya sigui la capital de la gastronomia del 2025 és molt interessant per als operadors turístics britànics. “S’ha d’explicar molt de l’experiència, la gent, els llocs, els paisatges, i tot això té la gastronomia al seu cor“, ha apuntat.
Per la seva banda, un altre dels representants de les empreses turístiques que solen organitzar viatges a Catalunya, el fundador de Those Travel Guys, Peter Foster, destaca la seva experiència en primera persona. “Vaig tenir la fortuna d’anar a un hotel on hi havia un jove xef, a Tarragona, al Piorat, la regió del vi, era un jove molt humil“, recorda.
En aquest sentit, destaca que les agències que treballen amb Catalunya entenen el valor de la gastronomia per als locals, un valor que es vol traslladar també a l’experiència: “Cal potenciar l’ús de la producció local, de vi i menjar, i això és l’element més important“, ha conclòs.