Catalunya (ACN).- El Departament d’Empresa i Treball preveu desplegar una inversió de 12 milions d’euros per impulsar el turisme enogastronòmic i situar Catalunya com a referent europeu del sector.
La intenció és posar en marxa aquest pla fins el 2027 per “prestigiar” l’oferta gastronòmica i vinícola, de manera que es desestacionalitzi i es desconcentri l’arribada de visitants, més enllà dels mesos d’estiu i de Barcelona. El pla preveu nous equipaments a diferents punts de Catalunya, aprofundir en les preferències dels turistes i reforçar les estratègies de màrqueting. Dels 12 milions, 8 depenen d’una futura adjudicació dels Next Generation, mentre 4 els destina directament la Direcció General de Turisme.
El pla, presentat aquest dilluns des de Sant Sadurní d’Anoia a un centenar d’empresaris, focalitza l’atenció en els turistes motivats per l’oferta gastronòmica i vinícola perquè tenen una despesa 3,5 vegades major que la resta de visitants, segons ha recalcat el conseller d’Empresa, Roger Torrent. Es vol posar en valor així un sector “en el qual fins ara no s’hi havia cregut suficient”.
“No tenim res a envejar a altres regions vinícoles i gastronòmiques de qualitat”, ha recalcat Torrent, tot emfatitzant que Catalunya és el territori amb més concentració d’estrelles Michelin i una de les comunitats autònomes espanyoles amb més DO. “Cal alinear esforços entre el sector públic i privat per posar en marxa una gran estratègia de país”, ha afegit, “convençut” que Catalunya “té potencial per ser una regió enogastronòmica líder a Europa”.
Tant Torrent com la directora general de Turisme, Marta Domènech, han ressaltat que l’aposta per aquest turisme permet “diversificar” l’oferta al conjunt de Catalunya, més enllà de les propostes que històricament ha treballat cada territori pel seu clima o entorn natural. “I sobretot, desestacionalitzar”, ha insistit Domènech, que ha apuntat que els dos anys d’aturada per la Covid “han demostrat que cal mirar el món de manera diferent, sostenible i transversal”.
De retruc, la Generalitat confia que l’impuls de l’oferta gastronòmica i vinícola revertirà també en una “dignificació” de la feina dels productors i de la remuneració que aquests reben per les matèries primeres. “És un cercle virtuós que hem d’aprofitar”, ha assegurat Torrent, que ha fet una crida al sector turístic per aliar-se amb Barcelona com a “gran plataforma d’atracció” per després desconcentrar l’oferta arreu del territori català.
Nous equipaments i digitalització
Un dels eixos del pla d’inversions presentat aquest dilluns preveu l’impuls de diverses infraestructures. Es destinaran 2 MEUR a tres nous espais immersius: a Falset es recuperarà una antiga fàbrica com a punt de rebuda als turistes, a Palamós es posarà en marxa el vaixell escola ecològic Aigua Blava i a l’Ametlla de Mar es crearà un espai de formació i informació lligat a la cuina marinera.
D’altra banda, es preveuen 600.000 euros per posar en marxa un nou equipament turístic al voltant de la Masia Can Comas del Parc Agrari del Baix Llobregat; 430.000 euros per recuperar barraques de pedra seca a les vinyes del Bages; i 120.000 euros per impulsar una ruta lligada al sector de l’oli. Una ruta enogastronòmica a la Vall de Sió, impulsar el Fruiturisme al Segrià i l’oferta vinculada als formatges del Lluçanès són altres propostes.
En paral·lel, el pla proposa promoure la digitalització de l’oferta enogastronòmica per modernitzar les empreses i formar-les per millorar la captació de clients. Per exemple, es preveu implantar un sistema de recollida de dades per afinar la relació amb els clients potencials i que aquests tinguin una nova plataforma de reserva directa. Per a aquestes qüestions, s’han previst 1,8 MEUR.
Altres eixos del pla se centren en impulsar la segmentació de l’oferta, en promoure tots els esglaons de la cadena de producció –amb ampliació del programa “Benvinguts a Pagès”– i en posar en valor la història de la cuina catalana. La creació d’una pàgina web especifica amb l’oferta enogastronòmica i la implantació d’un nou sistema de relacions internes entre les empreses i l’agència Catalana de Turisme complementen la resta de grans línies de treball.
Deixa un comentari