El Trull Alenyà multiplicarà per quatre la producció d’oli amb la nova planta de Corçà

Corçà.- És l’única empresa de gran producció d’oli que d’una manera professionalitzada premsa en fred i utilitza moles de pedra a Catalunya

L’empresa centenària d’olis Trull Alenyà, l’única de gran producció a Catalunya que d’una manera professionalitzada premsa en fred i utilitza moles de pedra, ha invertit 1’2 milions d’euros en l’obertura d’una nova planta al municipi de Corçà, que quintuplicarà l’espai de l’antiga nau de Torroella de Montgrí, que ja s’ha tancat. Amb les noves instal·lacions, els responsables de l’empresa preveuen com a mínim multiplicar per quatre la producció i arribar als 100.000 litres d’oli en un període de quatre anys. El 2017, l’empresa va elaborar uns 25.000 litres, xifra que s’haurà doblat enguany gràcies a l’obertura del canal de venda online i a la nova planta que funciona des de mitjans novembre.
Les noves instal·lacions permetran a aquesta empresa familiar, dirigida actualment per la cinquena generació, fer un notable salt quantitatiu en la producció. Si l’antic trull tenia una capacitat màxima per a produir 40.000 litres l’any, la planta de Corçà permetrà només en un torn de 8 hores fer-ne fins a 180.000.

Presentacio de la nova planta d’Oli del Trull Alenyà a Corçà amb el gerent de l’empresa, Jordi Oliver i el cuiner Quim Casellas. Fotos: Pere Duran / Nord Media

La fàbrica, situada al polígon industrial, està equipada amb nous aparells com ara una màquina que traurà les fulles de les olives i les netejarà i un nou sistema d’envasat lleuger, resistent i ecològic que impedeix l’entrada d’aire i manté el producte fresc. Tot i aquestes innovacions, l’empresa, fundada fa 200 anys, manté el sistema tradicional d’elaboració d’oli que es caracteritza pel fet que les olives s’aixafen en unes moles de pedra i el premsat es fa en fred. El gerent del Trull Alenyà, Jordi Oliver, assegura que són els únics que fan gran producció a Catalunya que usen aquest sistema de manera professionalitzada, fet que dona com a resultat un oli de més qualitat i més sabor i una acidesa de menys d’un grau.
Actualment arriben al trull entre 15.000 i 18.000 quilos d’olives al dia, majoritàriament de les varietats argudell i arbequina, si bé també hi ha una petita proporció de picual. Un cop entren al molí, les olives passen per un transportador fins les moles de pedra que les aixafen. Posteriorment, s’escampa la pasta resultant per capes sobre cabassos que una vagoneta transporta fins la premsa. Un cop a la premsa, l’oli comença a rajar i va a parar a uns dipòsits d’acer inoxidable. Posteriorment es passa per una màquina que té més de 200 filtres que separa l’oli de l’aigua i el porta cap a uns altres dipòsits d’acer inoxidable definitius. Un sistema d’elaboració de l’oli que va iniciar fa 200 anys Josep Alenyà, el fundador de l’empresa, amb la diferència que ell feia anar les moles de pedra amb l’ajuda del cavall i premsava a mà.
Actualment, l’oli del Trull Alenyà es comercialitza en garrafes de plàstic de 2 i 5 litres; ampolles de vidre de 100, 200, 250 i 500 ml i també en llaunes de 3 i 5 litres i envasos bag in box (format per una caixa, una bossa i una vàlvula dosificadora) de 3 litres. L’empresa ha començat a produir i comercialitzar també altres productes derivats com olivada verda i negra.

Un 10% de l’oli es ven al mercat exterior
Actualment, el 80% de la producció es ven al mercat català, principalment a consumidors finals, però també a botigues gourmet, hotels i restaurants de nivell com el Casamar de Llafranc, que té una estrella Michelin, i el seu xef Quim Casellas l’usa de forma habitual en la seva cuina. Casellas, que avui ha fet una demostració in situ de les potencialitats d’aquest oli amb la preparació de diverses receptes, ha destacat “l’autenticitat” i “originalitat” d’un producte que s’elabora de forma artesanal.
Gràcies al canal online, el 10% de les ventes es destinen al mercat espanyol i el 10% restant, a l’estranger, on destaquen principalment el mercat francès i l’holandès. La voluntat de l’empresa es que les vendes en línia representin a curt termini el 35% del total.
La previsió del Trull Alenyà, que actualment dona feina a set persones, es obrir-se a nous mercats i per això han creat la marca tradicional olive oil by J.Oliver orientada a turistes estrangers, amb la idea de fer créixer les exportacions.

Visites guiades
Una de les possibilitats de la nova planta, que fa mil metres quadrats, és que es potenciaran les visites guiades. Per això, han creat una zona de demostració culinària i d’exposició amb capacitat per a unes 50 persones que permetrà als visitants veure tot el procés d’elaboració de l’oli entre octubre i gener, els quatre mesos que dura la collita. La resta de l’any, tot i que el visitant no podrà veure la recol·lecció i la producció en directe, pot conèixer amb un suport audiovisual tot el procés. El tour acaba amb un tast d’oli.

Tags: gastronomia, km0, oli de l'emporda, productes de proximitat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Notícia anterior
Les IV Jornades Gastronòmiques del Foie arrenquen amb la Calèndula, Sol Blanc i Es Portal Hotel Gastronòmic
Notícia següent
‘La Cuina de l’Empordanet’, molt present al Fòrum Gastronòmic Girona 2018

Vols estar informat?

Subscriu-te i rebràs les notícies de l’Empordà gratuïtament al teu correu.

Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Catalunya News

Segueix-nos

Instagram

També us pot interessar

Idiomes